Rozwój techniki przyczynił się do zmiany sposobu, w jaki żyjemy. Za pomocą dotknięcia ekranu możemy zamówić jedzenie czy taksówkę, a nawet umówić się na randkę. Dzięki nowoczesnej technologii życie stało się dużo łatwiejsze, jednak za cenę tego, że jesteśmy stale podłączeni do sieci. Dzięki aplikacji FaceTime możemy w kilka sekund połączyć się z osobą, która znajduje się na drugim końcu świata – ale czy fakt, że jesteśmy nieustannie online, pomaga nam czy raczej nas ogranicza?

Dużo słyszy się o poszukiwaniu równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym – tak, jakby były one oddzielnymi i niezależnymi bytami. Jednak po wejściu rano do biura nie odwieszamy swojego życia osobistego na kołek, ani nie zdejmujemy go z niego po południu, wychodząc z pracy. W taki sposób jednak myśli większość z nas, a to myślenie prowadzi nas do przepracowania i zaniedbywania naszego dobrego samopoczucia.

Work-life balance nie jest jednym, uniwersalnym rozwiązaniem, które będzie pasować wszystkim osobom. Niektórzy ludzie pragną więcej elastyczności, inni z kolei potrzebują rutyny, którą zapewnia praca w biurze. Przygotowaliśmy pięć porad, które pomogą ci znaleźć właściwą dla siebie równowagę.

Poznaj swoje potrzeby

Jeśli chcesz zmienić swoją sytuację, musisz zacząć od dokonania właściwej oceny. Czy jesteś tak produktywny, jak mógłbyś być (pamiętaj, że zostawanie w pracy do 20 nie jest równoznaczne z produktywnością)? Czy ty i twój szef jesteście zadowoleni z wyników, jakie osiągasz? Czy i co możesz zmienić, aby poprawić sytuację? Dokonanie kompleksowej oceny pozwoli ci spojrzeć na obecny stan rzeczy z właściwej perspektywy i zdecydować, jakie realne ulepszenia możesz wprowadzić. Wiele osób nie ma świadomości braku równowagi. Tylko ty sam możesz zdecydować, jakiego rodzaju balans będzie odpowiedni dla ciebie. Dopiero wtedy – po ustaleniu, co musi ulec zmianie – możesz porozmawiać o tym ze swoim szefem.

Szanuj swoje zasady

Gdy zrozumiałeś już, co wymaga zmiany, odbyłeś rozmowę z szefem i doszedłeś do punktu, w którym panuje dobre wzajemne zrozumienie potrzeb, musisz szanować osiągniętą równowagę. Jeśli zdecydowałeś, że będziesz wychodzić z pracy punktualnie o 17 – i właśnie to zapewni ci odpowiedni balans – powinieneś tak właśnie czynić. Utrwalenie nawyku sprawi, że nie będzie cię już kusić perspektywa pozostania dłużej w biurze. E-maile mogą poczekać do rana, a pilne sprawy zazwyczaj nie są tak naglące, jak mogłoby się wydawać. Pamiętaj, że robisz to dla siebie! Jeśli od dawna wychodziłeś z pracy o 18 lub 19, nie będzie ci łatwo, ale każdy nawyk można zmienić. Trzymaj się obranego kursu – zasługujesz na to.

Zarządzaj swoim czasem

Wiele osób odczuwa przepracowanie, ponieważ zapominają, jak właściwie zarządzać czasem. Szybko wypełniają listy zadań pozycjami takimi jak „napisać e-mail do Janka” czy „zrobić prezentację dla zespołu”, ale pomijają takie zadania, jak gimnastyka czy odpoczynek. Jeśli naprawdę pragniesz odnaleźć równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym, musisz ustalić priorytety i zarządzać swoim czasem, uwzględniając zarówno ten poświęcony na pracę, jak i ten, który w całości przeznaczasz na dbanie o swoje potrzeby. Nie próbuj robić kilku rzeczy na raz – skup się na jednym zadaniu, wykonaj je dobrze i dopiero wtedy przejdź do kolejnego.

Naucz się odmawiać

Czasem masz na głowie mnóstwo pracy, a mimo to – gdy kolega lub szef poprosi cię, abyś coś zrobił – czujesz się zobowiązany, by się zgodzić. Potem masz z tego powodu poczucie winy, ponieważ naprawdę chciałeś powiedzieć „nie”. Czy chodzi o chęć sprawienia przyjemności, strach przed urażeniem innej osoby, poczucie obowiązku czy nawet chęć udowodnienia własnej wszechmocy – mówienie „tak” może doprowadzić cię do przepracowania i brania na swoje barki więcej zadań, niż faktycznie możesz zrealizować. Odmawianie bez poczucia winy nie jest łatwe, ale przynosi ogromne korzyści. Najlepiej jest po prostu powiedzieć „nie”, krótko wyjaśniając powody odmowy i – jeśli trzeba – zaproponować coś innego, co możesz lub wolałbyś zrobić. To alternatywne rozwiązanie powinno być możliwe do zrealizowania w czasie, którym dysponujesz. Steve Jobs mawiał, że „skupienie polega na umiejętności odmawiania”, więc jeśli naprawdę chcesz się skupić, naucz się mówić „nie”.

Rozwijaj swoje pasje

Zarządzanie czasem i umiejętność odmawiania pomogą ci zorganizować życie zawodowe. Choć to właśnie w pracy spędzasz najwięcej czasu, powinieneś również umieć się „wyłączyć”. Dlatego warto rozwijać pasje. Uwielbiasz wspinaczkę lub karaoke? Upewnij się, że twój plan dnia lub tygodnia uwzględnia te zajęcia. Zaplanuj czas na relaks, całkowite oderwanie się od pracy i skupienie na tym, co naprawdę lubisz robić. Rozwijanie pasji nie odnosi się wyłącznie do czasu wolnego. Aby uzyskać lepszą życiową równowagę, wykonuj z pasją także swoją pracę. Nie musisz lubić w niej wszystkiego – znajdź kilka elementów, które sprawiają ci przyjemność i zyskaj dzięki temu wewnętrzną siłę.

 

Skorzystałeś z naszych wskazówek, ale wciąż nie możesz odnaleźć równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym? Może nadszedł czas, żeby rozważyć zmianę pracy – zobacz nasze nowe oferty już dziś!

Szukasz pracy?

Sprawdź najlepsze oferty pracy na naszej stronie internetowej.

Aplikuj teraz

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej
Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.