Poszukiwanie pracy przez absolwenta, który stawia pierwsze kroki na drodze kariery zawodowej może być emocjonującym i pouczającym zajęciem, jeżeli tylko jest się odpowiednio przygotowanym, zdeterminowanym i elastycznym w działaniu. Oto kilka praktycznych wskazówek, które pomogą ci płynnie i skutecznie przejść od życia studenckiego do życia zawodowego.

Bądź elastyczny

Rywalizacja o najlepsze stanowiska pracy wśród osób kończących studia jest bardzo duża, gdyż większość absolwentów zaczyna z podobnego poziomu. Ważne jest, abyś był otwarty na różne możliwości, brał pod uwagę zmieniające się okoliczności i był elastyczny w swoich żądaniach płacowych. Ustal, co chcesz osiągnąć zawodowo w ciągu 2–3 lat i przygotuj listę stanowisk, które pozwolą ci tam dotrzeć.

Zacznij szukać wcześnie

Zacznij przeglądać propozycje dla absolwentów tak wcześnie, jak to tylko możliwe. Korzystanie z internetowych portali rekrutacyjnych, publikacji branżowych, gazet i twojej prywatnej sieci kontaktów to dobre sposoby, by znaleźć zajęcie, od którego mógłbyś zacząć. Zdobędziesz w ten sposób wiedzę, jakie stanowiska są dla ciebie dostępne, czego wymaga się od kandydatów i na jaką płacę możesz liczyć. Być może otworzą się przed tobą możliwości, których nie będą już miały osoby później wchodzące na rynek pracy.

Przygotuj się!

Aby zdobyć przewagę na trudnym rynku pracy, musisz przygotować się najlepiej, jak potrafisz. Wybierz firmy, do których chcesz aplikować i sprawdź programy rekrutacyjne dla absolwentów, abyś mógł zgłosić swoją kandydaturę, zanim skończysz studia. Opracuj listę stanowisk, którymi jesteś zainteresowany; określ zarobki, które by cię satysfakcjonowały i prześlij CV do firmy rekrutacyjnej, która obsługuje branżę, w której chcesz się specjalizować. Powinieneś także przećwiczyć scenariusz standardowej rozmowy kwalifikacyjnej, aby dopracować swoje odpowiedzi na pytania zadawane najczęściej podczas rekrutacji. Staranne przygotowanie pomoże ci osiągnąć sukces na rozmowie o pracę.

Zwiększ swoje szanse na zatrudnienie

Dobre oceny na studiach są zaledwie jednym z elementów, na które zwracają uwagę pracodawcy przy zatrudnianiu absolwentów. Ważne jest również dotychczasowe doświadczenie zawodowe, działalność w samorządzie studenckim lub kołach naukowych, posiadanie „miękkich” umiejętności społecznych, takich jak: łatwe budowanie relacji interpersonalnych czy skuteczna komunikacja. Ceniona jest umiejętność logicznego myślenia, radzenia sobie z problemami, zapał do pracy, optymizm i znajomość branży. Zaangażowanie w działalność społeczną, wolontariat lub uprawianie sportów zespołowych to także sposób na pokazanie, że masz potencjalnemu pracodawcy dużo więcej do zaoferowania, niż tylko dyplom uniwersytecki.

Rozwijaj sieć znajomości

Najłatwiej znaleźć pracę dzięki pomocy innych ludzi, stąd posiadanie rozbudowanej sieci kontaktów jest bardzo cenne. Poinformuj swoją rodzinę i przyjaciół, że szukasz pracy, powiedz o tym swoim kolegom ze studiów, a nawet wykładowcom. Dzięki temu będą pamiętali o tobie, gdy pojawi się szansa na zatrudnienie. Skontaktuj się z agencjami pośrednictwa pracy, bierz udział w targach pracy i chodź na spotkania, gdzie możesz mieć kontakt z potencjalnymi pracodawcami. Znajomości zawarte podczas takich wydarzeń mogą okazać się cenne dla twojego rozwoju zawodowego. Będzie to także początek budowania twojej pozycji w branży i szansa na zaprezentowanie siebie jako odpowiedzialnego i aktywnego młodego człowieka. Przczytaj więcej naszych porad dla kandydatów w Centrum Kariery.