Rozwój zawodowy nieodzownie łączy się z nabywaniem wiedzy i umiejętności. Każde stanowisko wymaga innych kompetencji, jednak istnieją także umiejętności uniwersalne – tak zwane „miękkie” – przydatne na każdym etapie rozwoju kariery. Sukcesywne ich nabywanie i rozwijanie pozwala otworzyć nowe perspektywy zawodowe. Jakie uniwersalne umiejętności są szczególnie cenione przez pracodawców i jak je skutecznie zdobyć? Oto kilka wskazówek:

Umiejętności komunikacyjne

Umiejętność precyzyjnego wyrażania myśli w mowie i piśmie jest kluczowa na każdym stanowisku wiążącym się z pracą z ludźmi. Aby inni dokładnie rozumieli to, co chcesz im przekazać, naucz się:

• zwięźle przelewać swoje myśli na papier i skutecznie przemawiać

• uważnie słuchać innych i zapewniać im adekwatną informację zwrotną (feedback)

• wyrażać uczucia i myśli w zrozumiały sposób

• skutecznie negocjować i przekonywać innych do swoich racji

• dążyć do osiągnięcia konsensu.

Umiejętności przywódcze

Stanowisko menedżerskie wymaga określonych zdolności, które mają służyć skutecznemu zarządzaniu zespołem. Bez umiejętności przywódczych trudno zmotywować podwładnych do zespołowego działania, zmierzającego ku osiągnięciu celów – zarówno wspólnych, jak i indywidualnych. Rozwijanie tego zestawu umiejętności przydatne będzie przy realizacji takich zadań, jak:

• dokonywanie racjonalnego podziału zadań i obowiązków

• tworzenie planu działania

• opracowywanie strategii na wypadek kryzysu

• łagodzenie sporów i rozwiązywanie problemów

• podejmowanie decyzji i czuwanie nad wprowadzaniem ich w życie

• prowadzenie szkoleń, mentoring, coaching i skuteczne motywowanie.

Umiejętności planowania i analizy

Jako menedżer będziesz musiał zmierzyć się z problemami, z którymi dotąd nie miałeś do czynienia. W tym celu powinieneś rozwijać umiejętność analitycznego myślenia, która pomoże ci nie tylko w rozwiązywaniu konkretnych problemów, ale przyczyni się również do rozwoju kariery. Musisz nauczyć się:

• identyfikować potrzeby i określać dostępne możliwości działania

• ustalać piramidę priorytetów i planować kolejność działań

• zdobywać przydatne informacje

• przewidywać skutki podejmowanych działań

• na bieżąco monitorować sytuację

• dokonywać ewaluacji działań i prezentować ich wyniki.

Umiejętności interpersonalne

Nabywanie umiejętności interpersonalnych odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu zespołem. Sprawdzają się one w skutecznym motywowaniu wszystkich członków teamu do osiągania konkretnych celów. Umiejętności te polegają na:

• wzbudzaniu szacunku i zaufania

• sprawiedliwym podziale obowiązków

• inspirowaniu do tworzenia i stosowania innowacyjnych rozwiązań

• umiejętnym szkoleniu i przekazywaniu wiedzy

• słuchaniu opinii innych i stosowaniu kompromisów

• asertywności i zdolnościach perswazyjnych

• elastyczności w działaniu i sposobie komunikacji – w zależności od sytuacji.

Samodyscyplina

Umiejętność zarządzania sobą i swoim czasem ma zasadniczy wpływ na rozwój zawodowy. To także kompetencja, którą musi nabyć każdy menedżer. W tym celu naucz się:

• pracować pod presją czasu i ze świadomością odpowiedzialności

• tworzyć listy priorytetów

• terminowo realizować powierzone zadania

• skutecznie rozwiązywać problemy

• podtrzymywać dobre relacje i przyjazną atmosferę w zespole

• szybko podejmować właściwe decyzje

• dokonywać rzetelnej oceny swoich działań.

Szukasz pracy?

Sprawdź najlepsze oferty pracy na naszej stronie internetowej.

Aplikuj teraz

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej
Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.