W każdej dziedzinie życia ceniony jest umiar. Nie inaczej jest z rotacją pracowników w przedsiębiorstwie. Jeśli oscyluje ona wokół umiarkowanego poziomu, może działać na firmę ożywczo, ponieważ pozwala generować nowe pomysły i utrzymać świeże podejście do różnego rodzaju zagadnień. Jednak każda organizacja powinna mieć wypracowaną strategię zatrzymywania najlepszych pracowników, ponieważ to właśnie dzięki nim może stworzyć i utrzymać przewagę konkurencyjną. Chcąc odgrywać pierwszoplanową rolę w branży, nie można pozwolić sobie na utratę najcenniejszego zasobu, jakim bez wątpienia są wysokiej klasy specjaliści. Ignorowanie wysokiego wskaźnika rotacji może pociągać za sobą spore koszty, począwszy od obniżenia morale pracowników, poprzez zachwianie zewnętrznym wizerunkiem firmy, aż po straty finansowe. A zatem, zrozumienie wagi problemu ma tutaj absolutnie kluczowe znaczenie. Niezwykle ważne jest poznanie przyczyn, dla których ludzie rezygnują z pracy w danej firmie. Powodem może być chociażby znalezienie bardziej atrakcyjnej posady lub chęć zmiany lub przewartościowania stylu życia. W tego rodzaju przypadkach, nakłonienie pracownika do cofnięcia swojej decyzji może okazać się poza zasięgiem możliwości pracodawcy. Wiele jednak osób zmuszonych jest do opuszczenia miejsca pracy, ponieważ są niezadowoleni ze swojej obecnej sytuacji. Jak zatem zatrzymać najlepszych pracowników w firmie? Poniżej prezentujemy kilka sposobów na to, by nie tracić cennych specjalistów.


Główne powody, dla których ludzie rezygnują z pracy

Doświadczenie pokazuje, iż najczęstszymi powodami opuszczania firmy są:
• niski poziom płac oraz uboga oferta świadczeń;
• brak szkoleń i możliwości rozwoju;
• niezadowolenie z postępowania kierownictwa firmy;
• brak porozumienia ze współpracownikami;
• długi/uciążliwy dojazd do pracy;
• brak równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym.


Metody badania przyczyn odchodzenia z firmy obejmują:

• anonimowe badania ankietowe;
• kwestionariusze wysyłane do byłych pracowników (około 6 miesięcy od daty ich odejścia z firmy);
• procedury exit interview, czyli wywiady z odchodzącymi pracownikami.
Zdarza się jednak, że podczas przeprowadzania exit interview, który ma na celu ustalenie faktycznych przyczyn rezygnacji z pracy, pracownicy – chcąc otrzymać pozytywne referencje – łagodzą swoje opinie lub podają nieprawdziwe powody decyzji o odejściu z firmy.


Sposoby skutecznego zatrzymywania pracowników w firmie

Menedżerom zaleca się skorzystanie z poniższych metod:
• zadbanie o to, by rekrutowani kandydaci otrzymali realistyczny obraz pracy w firmie;
• zwiększenie możliwości rozwoju kariery;
• skuteczny system oceniania wyników;
• przestrzeganie zasad polityki różnorodności w firmie;
• realne przeciwdziałanie przypadkom znęcania się i zastraszania;
• zapewnienie pracownikom możliwości pogodzenia sfery zawodowej i osobistej;
• wdrożenie mechanizmów monitorujących niezadowolenie wśród pracowników (system ocen, możliwość składania skarg itp.);
• szkolenia z przywództwa dla kadry menedżerskiej.
Sprawienie, by pracownicy czuli się dowartościowani i dumni z pracy, którą wykonują, zwiększy wartość marki pracodawcy i zmniejszy rotację. Kształtowanie kultury pracy zachęcającej do różnorodności i kreatywności oraz wprowadzanie skutecznej polityki antydyskryminacyjnej, która promuje elastyczność w kwestii zatrudnienia, to niektóre z elementów wpływających na ograniczenie rotacji kadr. Zastosowanie strategii retencji w praktyce nie jest zadaniem łatwym. Jednak wdrożenie tego rodzaju programu bez wątpienia zaowocuje poprawą sytuacji firmy.

Więcej na ten temat możesz przeczytać w Centrum Pracodawcy.