Nawet największe marki – pracodawcy, którzy nie mają żadnych problemów z przyciągnięciem najlepszych kandydatów – popełniają błędy w zakresie zarządzania talentami i retencji. Dlaczego pracownicy odchodzą? Oto 6 powodów, które sprawiają, że firmy borykają się z rotacją kadr:

1. Ignorowanie potrzeb konkretnych pracowników

W dużych organizacjach łatwo o traktowanie pracowników jako jednorodnej masy, a nie zbioru poszczególnych jednostek. Działy HR w firmach są często przeciążone. Menedżerom brak czasu na spotkania twarzą w twarz z pracownikami, a tym ostatnim trudno jest umówić się z przełożonymi. Codzienne funkcjonowanie firmy może więc pozornie przypominać spokojną wodę, gdy pod powierzchnią kipieć już będzie frustracja i narastające niezadowolenie. Poświęcanie czasu na indywidualne spotkania z pracownikami, wsłuchiwanie się w otrzymywane od nich informacje, reagowanie na sugestie i zgłaszane problemy jest niezwykle istotne, jeśli naprawdę zależy nam na satysfakcji osób, które zatrudniamy.

2. Biurokracja

Nadmierna biurokracja, która najczęściej występuje w korporacjach, może być jednym z powodów, dla których pracownicy myślą o zmianie miejsca zatrudnienia. Większość menedżerów będzie co prawda rozumieć powody istnienia rozbudowanych procedur, jednak w niezadowolenie będzie ich wprawiać brak bezpośredniego wpływu na podejmowane decyzje, obowiązujące reguły i toczące się procesy biznesowe. Dlatego też ważne jest zyskanie poparcia kluczowych pracowników, zanim zdecydujemy się na wprowadzenie nowych procedur w naszej organizacji.

3. Brak zaangażowania i blokowanie możliwości rozwoju kariery

Duże firmy często błędnie zakładają, że wysoka wypłata i rozbudowany pakiet korzyści pozapłacowych (benefitów) wystarczą, by przyciągnąć do siebie największe talenty. Oczywiście kwestie finansowe są bardzo ważne, ale pieniądze to nie wszystko. Większość pracowników chce wiedzieć, czy praca na danym stanowisku wiąże się z szansą rozwoju zawodowego. Brak jasno zdefiniowanej ścieżki kariery może po pewnym czasie sprawić, że pracownik odejdzie z firmy.

4. Niedostrzeganie konfliktów

Konflikt w dużej korporacji czasami przechodzi zupełnie bez echa, chociażby z tej przyczyny, że nikt w firmie nie zdaje sobie sprawy, że w ogóle miał miejsce. To może być konflikt między kolegami albo złe relacje między przełożonym a członkiem zespołu. Niezdrowa atmosfera szybko zaczyna wpływać na morale i motywację pracowników. Regularne „badania okresowe”, pozwalające wykryć zarzewia konfliktów wśród osób zatrudnionych w firmie, są dobrym sposobem na zachowanie zdrowej atmosfery. Pomocne mogą okazać się także anonimowe ankiety, które umożliwiają wczesne zdiagnozowanie ewentualnych problemów.

5. Niedostateczne komunikowanie wizji firmy

Ten punkt wydaje się jasny, choć często bywa niesłusznie pomijany. Pracownicy chcą czuć, że uczestniczą w tworzeniu czegoś naprawdę ważnego. Pragną odczuwać pozytywne emocje, a nawet ekscytację tym, co robią. Dlatego też muszą widzieć misję firmy i dostrzegać konkretny cel, do którego zmierzają. Jeżeli organizacja zaniedbuje wewnętrzną promocję swojej marki, a także nie komunikuje skutecznie swojej misji, ludzie szybko mogą odczuć, że ich przedsiębiorstwo dryfuje bez celu. Jeśli do tego dojdzie wyczuwalny brak wizji – pracownicy wybiorą się szukać inspiracji gdzie indziej.

6. Nieskuteczne zarządzanie

Zarządzanie oparte na solidnych podstawach to klucz do sukcesu. Brak silnego, konsekwentnego zarządzania jest powszechną przyczyną ucieczki pracowników z firmy. Zachęcanie do otwartości oraz wyrażania szczerych opinii jest świetnym sposobem na znajdowanie ognisk niezadowolenia, ukrytych wewnątrz firmy. W pewnym zakresie, te właśnie negatywne elementy mogą wskazywać na błędy zarządzania w niektórych obszarach przedsiębiorstwa. Kadra kierownicza musi mieć pewność, że pracownicy są dobrze zarządzani i włączeni w życie organizacji oraz potrafią klarownie komunikować swoje potrzeby.