Jakie będą doświadczenia zakupowe przyszłości?

E-commerce i handel online już zrewolucjonizowały tradycyjną ścieżkę zakupową – ale to nie koniec tej rewolucji. Dziś gorące tematy w branży to wirtualna rzeczywistość, sklepowe roboty i dostawa towarów za pomocą dronów. Zakupy przyszłości będą doświadczeniem angażującym wszystkie zmysły, które ograniczać będzie wyłącznie wyobraźnia projektanta. Co oznacza to dla milionów pracowników zatrudnionych w handlu detalicznym w całej Europie? Jak wpłynie to na pracę kelnerów, kasjerów, menedżerów i logistyków? Przyglądamy się sześciu trendom, które zmienią przyszłość handlu, zastanawiając się przy tym, w jaki sposób wpłyną one na rynek pracy i listę umiejętności poszukiwanych w branży.

1. Sieci beaconów

Technologia beaconów, znana także jako Bluetooth Low Energy (BLE), pozwala każdej marce, sklepowi, aplikacji czy platformie uzyskać dokładne informacje o tym, w jakim miejscu tradycyjnego sklepu znajduje się klient, a następnie dostarczyć mu spersonalizowane doświadczenie zakupowe poprzez wysłanie odpowiednich informacji na jego urządzenie mobilne. Carrefour właśnie rozpoczął korzystanie z beaconów, żeby lepiej dopasować swoją komunikację do potrzeb klientów. Firma wyposażyła 28 hipermarketów w Rumunii w tę technologię. To przekłada się na lepsze doświadczenia zakupowe, personalizację oferty oraz zniżki dla lojalnych klientów.

„Wszystko wokół mówi nam – a wręcz krzyczy – że konsument się zmienił i w związku z tym również musimy zmienić sposób, w jaki budujemy z nim relacje” – mówi Fabrizio Travaglini, dyrektor wykonawczy we włoskim oddziale Page Group. Dodaje, że marki mogą teraz lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów i – mając do dyspozycji oryginalne, efektywne i innowacyjne narzędzia – wejść z nimi w odpowiednio sprofilowaną interakcję. Mogą także edukować swoich odbiorców i wpływać na ich przyszłe zachowania. „Sklepy mogą teraz profilować swoich klientów, gromadząc informacje o ich preferencjach i potrzebach, a jest to wiedza, która przekłada się na rynkową siłę. We Włoszech doskonałym przykładem tego typu podejścia jest marka modowa Mcollective” – wyjaśnia Travaglini.

2. Rozszerzona rzeczywistość

W rozszerzoną rzeczywistość zainwestował francuski gigant kosmetyczny L’Oreal. Europejscy handlowcy marki wykorzystują tę technologię na spotkaniach z detalistami. Dzięki temu właściciele sklepów mogą zobaczyć, w jaki sposób będą wyglądać ekspozycje produktów, zwizualizowane w 3D.

3. Wirtualna rzeczywistość

IKEA, szwedzki sklep z meblami, przenosi koncept wirtualnej rzeczywistości ze świata fantazji do „realu”. Teraz w sklepach marki klienci mogą używać zestawów VR, aby obejrzeć pokazowe mieszkania, które zostały wirtualnie wyposażone w meble IKEA. Wystrój pomieszczeń może być na bieżąco dopasowywany do gustów oglądającego – na przykład poprzez zmianę koloru szafek w kuchni. Korzystając w ten sposób z zalet rzeczywistości wirtualnej, klienci mogą zyskać bardziej realistyczne wyobrażenie tego, jak będzie wyglądać ich mieszkanie z konkretnymi produktami IKEI. To nadaje całkiem nowe znaczenie powiedzeniu „wypróbuj, zanim kupisz”.

4. Drony lądowe

Jedna z największych europejskich sieci z jedzeniem na wynos, Just Eat, która ostatnio przeszła rebranding, nawiązała współpracę ze Starship Technologies. Firma dostarczy wolno poruszające się drony lądowe, które dowiozą jedzenie do klienta. Każdy dron wyposażony jest w 6 kamer i GPS, co pozwala mu nawigować po ulicach centralnego Londynu, gdzie jest testowane to rozwiązanie.

5. Dostawa dronami

Amazon z sukcesem zrealizował swoją pierwszą dronową dostawę do dwóch klientów w brytyjskim Cambridge. Chociaż była to tylko wstępna próba, firma pragnie rozwijać usługę dostaw za pomocą dronów – i to szybciej, niż pierwotnie planowano.

6. E-portfele

E-płatności są w Europie na fali wznoszącej. To rozwiązanie zostało wprowadzone w ponad 20 000 sklepów, w tym w hipermarketach E.Leclerc w Polsce. W zeszłym roku Aimia – firma zajmująca się analizą danych i lojalności – odkryła, że 31% europejskich konsumentów chce używać cyfrowych portfeli na swoich urządzeniach mobilnych.

„Już zauważamy wpływ tej innowacji na rekrutację kandydatów w handlu detalicznym” – mówi Minh Truong, menedżer zespołu Sales & Marketing w belgijskim oddziale Michael Page. „Ostatnio rekrutowaliśmy grupę pracowników dla Worldline – firmy, która rozwija rozwiązania służące do dokonywania cyfrowych płatności. Jestem pewny, że będziemy mieć więcej tego typu klientów w najbliższej przyszłości” – dodaje.

„Dyskutowaliśmy o cyfrowych płatnościach od początku istnienia naszego zespołu zajmującego się rekrutacją w branży digital & new media we Włoszech. Jest mnóstwo możliwości – rozpoczynając od tradycyjnego rynku (sklepy i dystrybutorzy) aż po innowacyjne startupy (np. flash sales)” – opowiada Filippo Maggi, dyrektor wykonawczy we włoskim oddziale Page Group. „Wpływ tej innowacji jest ogromny – teraz zajmujemy się klientem zarówno po stronie ICT (kryptografia i rozwój systemów bezgotówkowych), jak i automatyzacji cyfrowego biznesu” – dodaje.

Opublikowany przez Michael Global Retail Study 2016 zawiera przegląd najnowszych trendów w rekrutacji w handlu detalicznym oraz przewidywania dotyczące wynagrodzeń w 10 krajach.

Jesteś zainteresowany karierą w tej rozwijającej się branży? Wyślij nam swoje CV lub zobacz aktualne oferty pracy.