Niektóre kompetencje pozostają niezmiennie istotne. Po pierwsze i najważniejsze, umiejętność perswazyjnego wyjaśnienia zalet produktu lub usługi oraz doprowadzenia do konwersji. Ponieważ mamy więcej informacji o klientach niż kiedykolwiek, ci, którzy potrafią wykorzystać prawdziwą siłę danych, osiągną sukces.  

Wiele spośród umiejętności, które definiują świetnego specjalistę ds. sprzedaży, sprowadza się do motywacji, jednak są też kluczowe kompetencje, które można udoskonalić, aby osiągnąć sukces. Oto 10 głównych umiejętności, które pozwalają działom sprzedaży się rozwijać.

1. Negocjacje

Silni i pewni siebie komunikatorzy są zwykle świetnymi handlowcami. W szczególności, umiejętność negocjowania jest kluczowa i może oznaczać różnicę pomiędzy udanym zamknięciem sprzedaży a utratą klienta na rzecz konkurencji. Te cechy są silnie cenione w środowisku sprzedaży. Profesjonaliści, którzy mają przyjazną osobowość i umieją szybko nawiązywać relacje, zwykle rozwijają długofalowe kontakty biznesowe. To jest niezwykle istotne na niepewnym i bardzo konkurencyjnym rynku.

2. Sprzedawanie rozwiązań

Bardzo często zdarza się, że zespoły sprzedażowe współpracują ze sobą w celu oferowania i sprzedaży pełnego, pakietowego rozwiązania. Odejście od tradycyjnego modelu, w którym oddzielne zespoły sprzedawały różne produkty lub usługi, oznacza, że rola specjalisty ds. sprzedaży stała się bardziej konsultacyjna. Tyczy się to szczególnie branży IT. Sprzedawanie rozwiązań jest kluczową umiejętnością w branży sprzedażowej i ci specjaliści, którym wychodzi to dobrze, wnoszą ogromną wartość do biznesu.

3. Planowanie/planowanie lejka sprzedażowego

Planowanie to fundamentalna umiejętność leżąca u podstaw sukcesu każdego zespołu sprzedażowego, niezależnie od tego, czy przygotowuje się on do złożenia oferty, czy też tworzy lejek sprzedażowy. Profesjonaliści, którzy mają doświadczenie w ustalaniu targetów, rozwijaniu strategii i efektywnym zarządzaniu tymi targetami, byli zawsze cenieni w branży sprzedażowej. Wszystkie solidne decyzje biznesowe powinny być oparte na danych i strategii, aby przyczyniły się do osiągnięcia celów biznesowych – w tym aspekcie sprzedaż nie jest żadnym wyjątkiem.

4. Mapowanie terytorium

Doświadczony specjalista ds. sprzedaży powinien być dobrze zorientowany i kompetentny, jeśli chodzi o mapowanie terytorium. Mierzenie wyników sprzedażowych zespołu jest podstawą, by zapewnić, że organizacje mogą monitorować postęp i zyskowność poszczególnych regionów, oraz identyfikować pracowników o najlepszych wynikach, którzy mogą potrzebować dalszego rozwoju. Firmy wiedzą że zatrzymanie największych talentów to podstawa sukcesu, gdyż profesjonaliści z doświadczeniem w mapowaniu terytorium potrafią zebrać niezbędne dane. Korzystając z tej informacji, menedżerowie mogą pomóc zapewnić zyskowność, ale także długofalowy rozwój szerszego zespołu sprzedażowego, co pozwoli zatrzymać w firmie najlepszych.

5. Analiza konkurencji

W sprzedaży istotne jest, aby regularnie prowadzić szczegółową analizę konkurencji, monitorując i oceniając rynek. W świecie, w którym ciągle pojawiają się nowe produkty i usługi, rośnie konkurencja, a postawy konsumentów zmieniają się, klarowne zrozumienie warunków rynkowych jest nie tylko użytecznym narzędziem sprzedażowym, ale kluczowym przewodnikiem dla wszystkich specjalistów ds. sprzedaży. Proaktywne podejście do identyfikowania ryzyk i szans nigdy nie było ważniejsze, a mapowanie terytorium pozwala działom sprzedaży położyć fundament pod rozwój biznesu.

6. Chęć do nauki

Motywacja do nauki to cecha szczególnie ceniona w sprzedaży. Podczas gdy największe talenty są bardzo pożądane, zwiększanie umiejętności i rozwój są kluczowe. Profesjonaliści z podstawowymi umiejętnościami sprzedażowymi, którzy uczą się szybko i efektywnie, mogą poznać nowe obszary rynku lub wejść w nowe role. Poza tym, specjaliści, których motywuje rozwój kariery, mogą wnieść do firmy nową wiedzę, wykreować pozytywny konflikt i rzucić wyzwanie status quo. To z kolei może podnieść morale zespołu i wprowadzić w nim zdrową konkurencję.

7. Specjalistyczna wiedza o rynku

Każdy rynek jest wyjątkowy. Są różne wyzwania, możliwości i nawet preferowane style komunikacji, jeśli chodzi o firmę sprzedażową. Profesjonaliści, którzy pracowali w określonym sektorze lub w teamie sprzedażowym operującym w danej branży, mogą zapewnić wartościową wiedzę i dlatego są świetnym nabytkiem dla każdego sprofilowanego pod kątem rynku zespołu sprzedażowego.

8. Wywieranie wpływu

To kompetencja, która jest silnie powiązana z negocjowaniem i jest kluczowa dla sprzedawcy. Umiejętność przekonania lub wpłynięcia na decyzję zakupową klienta jest fundamentalna, jeśli chodzi o sprzedaż. Profesjonaliści z taktycznymi, ale perswazyjnymi umiejętnościami zamknięcia kontraktu na preferowanych przez nich warunkach lub upsellingu, kiedy pojawi się taka możliwość, są bardzo cennym nabytkiem dla każdego działu sprzedaży.

9. Pewność siebie

Pewny siebie specjalista do spraw sprzedaży wzbudza nie tylko pozytywne odczucia, ale również zaufanie wśród klientów. To zaufanie przekłada się na markę i produkt, który reprezentuje, co jest ogromną wartością dla każdego biznesu. Pewny siebie zespół sprzedażowy jest proaktywny, wytrwały, i pozytywny – a to wszystko przekłada się na produktywność i wysokie zyski. Sukces rodzi sukces, zatem pewność siebie jest często „efektem ubocznym” listy udanych sprzedaży.

10. Umiejętności prezentacji

Umiejętności prezentacji są istotne na wielu stanowiskach, ale w sprzedaży sposób w jaki profesjonalista prezentuje ofertę klientowi może wiązać się z sukcesem lub porażką. Umiejętność ułożenia zwięzłej, ale angażującej prezentacji i zaprezentowania jej w jasny i ciekawy sposób jest kluczowa na rynku, na którym istnieje tak ogromny wybór. Znalezienie nowych, innowacyjnych sposobów na zrobienie tego jest sposobem na prawdziwe wyróżnienie się spośród konkurencji.

Jako wiodąca firma rekrutacyjna z globalną siecią, mamy ogromną bazę utalentowanych specjalistów, którzy pozwolą wznieść twoją firmę na wyższy poziom, pomagając ci wyprzedzić konkurencję.

Jeśli chcesz porozmawiać o tym, w jaki sposób możemy pomóc ci odnaleźć talenty z właściwym zestawem umiejętności, już dziś skontaktuj się z jednym z naszych wyspecjalizowanych konsultantów ds. rekrutacji.

Chcesz zatrudnić pracowników?

Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych? 

Skontaktuj się z nami

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej
Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.