Możliwości rozwoju kariery i realizacji założonych celów jest wiele. Możesz zadbać o odpowiednią edukację, ciężko pracować i budować kontakty z właściwymi ludźmi. Ale nie zapominaj o często niedocenianym aspekcie, który może stać się kluczem do szybszego rozwoju, czyli pracy dla firmy z systemem wartości zgodnym z Twoim własnym.  

Dlaczego dopasowanie wartości jest tak istotne?

66% respondentów uważa, że zobowiązania firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju są ważne przy aplikowaniu o pracę

Dwie trzecie (66%) uważa, że wartości, które wyznaje potencjalny pracodawca są dla nich „ważne” lub nawet „bardzo ważne”. To dane z najnowszego badania PageGroup – Sustainability Insights, przeprowadzonego wśród 4755 pracowników i kandydatów z Europy kontynentalnej od maja do czerwca 2022 r. 64% respondentów, którzy uważają zrównoważony rozwój za „ważny” lub „bardzo ważny” twierdzi także, że brak programu realizującego cele zrównoważonego rozwoju miałby wpływ na ich decyzję o podjęciu pracy (42% wszystkich respondentów).  

Kiedy Twoje wartości pasują do wartości pracodawcy, czujesz się szczęśliwszy/a i zainspirowany/a, by dać z siebie wszystko. Gdy Twoja etyka pracy jest zgodna z etyką organizacji, możesz czuć, że wywierasz pozytywny wpływ w sposób, który ma dla Ciebie znaczenie, a to przekłada się na dobre samopoczucie pracowników. 

Motywuje Cię nie tylko wynagrodzenie, ale czujesz wewnętrzną motywację, by wykonywać jak najlepiej swoją pracę i wspierać pracodawcę.   

Pierwszym krokiem, by tak się stało, jest zrozumienie, co Cię motywuje i jakie są Twoje wartości.  

Jak określasz sukces zawodowy?

Sukces zawodowy może oznaczać dużo różnych rzeczy dla wielu osób. Patrząc z zewnątrz, może to być wysokie wynagrodzenie, samochód służbowy, podróże w klasie biznesowej, prestiżowa nazwa stanowiska czy szybka ścieżka awansu – i choć nie da się ukryć, że te rzeczy mogą być atrakcyjne, na sukces składa się także to, co jest bardziej osobiste i mniej oczywiste, a to z czasem prawdopodobnie będzie się zmieniać.  

Niektóre z tych mniej oczywistych czynników mogą pomóc Ci naprawdę poczuć, że osiągasz sukces – włączając w to Twoje codzienne zadania i spełnienie, które Ci dają, ale także to, że możesz w pracy wyrażać siebie. 

Elastyczność jest ważna dla 64% osób. Twierdzą oni, że cenią firmy „otwarte w zakresie warunków pracy lub elastyczności”, zapewniając zdrową równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Firmy, które zdają sobie sprawę, że pracownicy mają życie poza pracą, oferując środowisko hybrydowe lub pracę zdalną.  

Równość płci jest kolejnym ważnym aspektem – 69% respondentów naszej ankiety powiedziało nam, że praca dla firmy, która wciela w życie różnorodność, równe szanse i włączanie jest dla nich ważna. Ponad połowa (52%) kobiet twierdzi, że wspierają akcje afirmatywne, dzięki którym osiągnięta zostaje większa równowaga płci w organizacji.  

Organizacje, które działają aktywnie w tych obszarach, są wysoko cenione przez pracowników. Rzecz jasna, to jedne z najczęściej wymienianych aspektów, które przyczyniają się do sukcesu zawodowego – Twoje mogą być zupełnie inne. Ważne, by poświęcić czas na przemyślenie swoich osobistych wartości oraz własnej definicji sukcesu. 

Jak wybrać pracę zgodną z wartościami 

W jaki więc sposób zadbać o to, by wybrać pracę w organizacji, która działa zgodnie z Twoimi wartościami? Podejdźmy do tego krok po kroku.  

Krok 1: Jakie są Twoje wartości i przekonania?

Poświęć trochę czasu, by ocenić swoje wartości i zrozumieć, co naprawdę się dla Ciebie liczy. Nie myśl o tym jak o nudnym zadaniu – możesz mieć z tego trochę zabawy.  

  1. Wydrukuj i wytnij karty wartości, a następnie rozłóż wszystkie przed sobą. Połóż karty „Ważne dla mnie” i „Nieważne dla mnie” po dwóch stronach.  
  2. Przesortuj karty wartości i oznacz je albo jako ważne, albo nieważne, umieszczając je pod właściwą kartą.  
  3. Po pierwszym sortowaniu odłóż wszystkie karty z kategorii „Nieważne dla mnie” na bok.   
  4. Teraz połóż na stole karty „Ważne dla mnie” i „Bardzo ważne dla mnie”.  
  5. Przejrzyj pozostałe karty i przypisz je do jednej z tych kategorii.  
  6. Odłóż na bok karty „Ważne dla mnie” i wybierz pięć głównych wartości ze zbioru „Bardzo ważnych dla mnie”.  
  7. Czy czegoś brakuje? Użyj pustej karty, by coś dopisać i dołączyć do listy swoich pięciu wartości.  
  8. Pamiętaj, że nie można tego zadania zrobić dobrze lub źle – to, co jest ważne dla Ciebie, jest bardzo osobistą i indywidualną sprawą.  

Inną opcją (wybierz jedną lub obie!) jest stworzenie tablicy wartości „vision board” pokazującej, jak wyglądałoby Twoje wymarzone życie. Podziel swoją tablicę na kategorie, które są dla Ciebie istotne, takie jak kariera, zdrowie, finanse, rodzina i styl życia. Możesz skorzystać z obrazka poniżej jako inspiracji lub stworzyć własny projekt.  

Wypełnij „vision board” obrazami, słowami lub połączeniem obu, a następnie połóż ją w miejscu, w którym będzie widoczna. Spoglądaj na nią regularnie, by przypomnieć sobie, jakie są Twoje cele.  

„Vision board” jest pomocnym narzędziem przy określaniu swoich wartości i celów.

Krok 2: Co w Twoim życiu zawodowym nie podlega negocjacji?

Korzystając z wartości osobistych i/lub „vision board” jako wskazówki, zrób listę wymagań wobec pracodawcy, które nie podlegają negocjacji. Przykładowo, jeśli jedną z Twoich wartości osobistych jest przygoda, negocjacji nie podlegają możliwości podróżowania lub wykonywania urozmaiconych zadań.  

Jeśli Twoja tablica wartości pokazuje, że żyjesz w luksusie, być może ważne jest dla Ciebie wysokie wynagrodzenie, a jeśli przedstawia Cię spędzającego czas z rodziną, być może Twoim priorytetem byłaby równowaga między życiem prywatnym a zawodowym. 

Krok 3: Jaka jest kultura firmy i czy jest ona zgodna z Twoimi wartościami i celami?

Na tym etapie musisz poszukać informacji i dowiedzieć się czegoś więcej o kulturze firmy, ustalając, czy będzie ona wspierać Twoje cele i codzienną pracę. Jak to zrobić? Oto kilka pomysłów:  

  • Spójrz na stronę firmy i znajdź jej wartości. Mogą się one znajdować na stronie internetowej w zakładce „O nas” lub na stronie głównej. Choć nie zawsze odzwierciedlają one, jak wygląda ta kultura w praktyce, to dobre miejsce, by zacząć. Organizacje, które naprawdę skupiają się na wartościach, będą je chętnie pokazywać i podkreślać.   
  • Sprawdź opinie w internecie, aby przekonać się, jak wygląda organizacja w oczach jej pracowników. Kilka negatywnych opinii nie powinno Cię zmartwić, ale jeśli ten sam problem jest konsekwentnie wymieniany, oznacza to, że firma nie przyjmuje informacji zwrotnej lub nie ma zasobów, by rozwiązać problem.   
  • Sprawdź stronę i publikacje firmy na LinkedIn – to miejsce, w którym organizacje publicznie dzielą się swoimi wartościami i innymi ważnymi treściami, takimi jak raporty, certyfikaty, artykuły czy materiały wideo. Możesz także przeszukać LinkedIn pod kątem firm, które mają odpowiednie zobowiązania. Jeśli firma poświęca czas, by podzielić się swoimi wartościami na LinkedIn, to dobry znak – sprawdź jednak, czy wartości te zgodne są z Twoimi własnymi.  

Możesz także zyskać kilka wskazówek, w jaki sposób otrzymać pracę w firmie przyjaznej środowisku i jak rozpoznać „greenwashing”, oglądając to wideo.  

Kariera w organizacji, która pozostaje w zgodzie z Twoimi wartościami osobistymi, ma znaczenie – zamiast walczyć każdego dnia i z niechęcią wstawać rano do pracy, możesz iść do biura z radością i entuzjazmem. To oznacza, że będziesz szczęśliwszy – nie tylko w swojej pracy, ale we wszystkich obszarach życia, ponieważ będziesz wspierany/a, doceniany/a i spełniony/a.  

Jeśli jeszcze nie pracujesz w takiej firmie – w porządku. Nigdy nie jest za późno, by dokonać zmiany zawodowej i życiowej.  

Szukasz pracy?

Sprawdź najlepsze oferty pracy na naszej stronie internetowej.

Aplikuj teraz

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej
Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.