Kluczem do sukcesu podczas adaptacji w nowej pracy jest odpowiednie przygotowanie. W końcu pierwsze tygodnie lub miesiące w nowej firmie to twój okres próbny, podczas którego powinieneś pokazać się z jak najlepszej strony, zaczynając już pierwszego dnia. Oto kilka pomocnych rad, jak odnaleźć się w nowym miejscu pracy:

Dobre praktyki

• Ubierz się elegancko. Lepiej, by twój strój był zanadto wytworny niż zbyt niedbały.
• Nie bój się zadawać pytań dotyczących zadań, które ci zlecono – dzięki temu szybciej wdrożysz się w nowe obowiązki.
• Bądź uprzejmy i przyjazny wobec każdej napotkanej osoby, niezależnie od jej stanowiska. Dobre relacje z firmowym gońcem lub recepcjonistką mogą znacznie ułatwić ci życie w nowym miejscu pracy.
• Daj się poznać jako sumienny i pomocny pracownik.

Biurowe gafy

• Nie prowadź prywatnych rozmów ze służbowego telefonu – przynajmniej do czasu, gdy lepiej poznasz biurowe zwyczaje w nowej pracy. Jeśli naprawdę musisz zadzwonić w ważnej sprawie, użyj swojego własnego aparatu.
• Nie rozmawiaj zbyt głośno przez telefon. Zostawianie urządzenia bez nadzoru i używanie trybu głośnomówiącego podczas rozmów też nie jest na miejscu – mogłoby to przeszkadzać twoim kolegom w wykonywaniu pracy.
• Nie krytykuj współpracowników lub ich pracy. To nie tylko nieprofesjonalne, ale także naraża cię na bycie obiektem manipulacji.
• Nie bierz udziału w grupowych złośliwościach, skierowanych wobec kolegi lub koleżanki z pracy. Grupy mają to do siebie, że są dynamiczne, a co za tym idzie – nieprzewidywalne. Lepiej obserwować je z dystansu – przynajmniej w pierwszym miesiącu pracy – niż angażować się w nie bez namysłu.
• Nie pozwalaj sobie na zbyt wiele przerw podczas pracy. Niektórzy palacze potrafią pracować dwie godziny mniej niż ich koledzy, tłumacząc się, że dzięki temu są bardziej produktywni.
• Nie ignoruj zasad higieny osobistej.
Jeśli potrzebujesz więcej porad dotyczących rozwoju zawodowego, zapoznaj się z pozostałymi artykułami w Centrum Kariery.