W czasach, gdy talentów wciąż brakuje, a pracodawcy dwoją się i troją, by obsadzić kluczowe stanowiska, wielu kandydatów czuje, że ma szansę zdobyć pracę marzeń. Na co patrzą potencjalni pracownicy, oceniając ofertę pracy i co mogą zrobić firmy, aby ich marka była bardziej atrakcyjna na tym konkurencyjnym rynku?

Aby się tego dowiedzieć, firma Michael Page przeprowadziła ankietę wśród ponad 5000 pracowników i kandydatów w całej Europie. Zapytaliśmy ich między innymi o preferowany typ umowy, zaangażowanie w CSR czy idealne warunki pracy. Przeczytaj nasz artykuł, by dowiedzieć się, co zamienia dobrą pracę w pracę marzeń.

Właściwy typ umowy

Po dwóch latach pandemii nie może dziwić, że nasi respondenci przykładają dużą wagę do stabilności. W odpowiedzi na pytanie, jaki rodzaj umowy rozważaliby w swoim nowym miejscu pracy, aż 80% z nich przyznało, że woli stałe zatrudnienie. Nieco ponad jedna trzecia (34%) stwierdziła, że wybrałaby umowę tymczasową, podczas gdy 15% byłoby zadowolonych z każdego rodzaju kontraktu.

Wybór firmy odpowiedniej wielkości

Respondenci zostali poproszeni o wybór idealnej ich zdaniem wielkości firmy: małej, średniej lub dużej. Preferencje były dość równo rozłożone – firma średniej wielkości była wybierana najczęściej (wybór 41% respondentów), zaraz potem duża firma (30%) oraz mała (25%).

Dlaczego kandydaci skłaniają się ku firmom średniej wielkości? Wśród respondentów, którzy woleli takie firmy, ponad jedna trzecia (36%) podkreśla szybki proces podejmowania decyzji, który ich zdaniem jest wyróżnikiem tych organizacji. Inne zalety wskazane przez tych respondentów obejmują więcej możliwości szkolenia (30%) oraz jasną wizję strategiczną (27%).

Kandydatów, którzy wolą duże firmy, wydają się motywować możliwości przyspieszenia rozwoju zawodowego i otrzymania wyższego wynagrodzenia. Spośród respondentów, którzy preferowali duże firmy, niemal połowę (46%) interesowały programy szkoleń i rozwoju, z których znane są te organizacje, podczas gdy możliwości awansu i wyższe wynagrodzenie były podkreślane przez odpowiednio 39% i 27% tych respondentów.

Mimo że małe firmy były najrzadziej wybieraną opcją, odpowiedzi nie pozostawiają wątpliwości, że organizacje te mają szereg wyjątkowych przewag. Przyspieszony proces podejmowania decyzji został podkreślony przez 41% respondentów, którzy woleli małe firmy, podczas gdy 40% pociągała kultura organizacyjna, która panuje w firmie o „ludzkiej” skali. Nieco ponad jedna trzecia (34%) respondentów wybrała małe firmy ze względu na większą samodzielność w zarządzaniu własnymi zadaniami.

Odpowiednie benefity

W dzisiejszej gospodarce opartej na wiedzy kandydaci skupiają się na pozyskiwaniu umiejętności, które zaprowadzą ich do sukcesu. Nie jest więc zaskoczeniem, że aż 71% respondentów wymieniło szkolenia i rozwój kariery wśród najbardziej pożądanych benefitów. Kolejne miejsce zajęła prywatna opieka zdrowotna dla pracownika i jego rodziny – priorytet dla nieco ponad połowy (51%) respondentów. Inne benefity, które miały znaczenie, to korzyści finansowe (wybrane przez 35% ankietowanych), służbowy samochód (także 35%) oraz służbowe sprzęty (34%).

Praca dla społecznie odpowiedzialnej organizacji

Dzisiejsi kandydaci nie pragną już tylko wyższej pensji i możliwości rozwoju kariery. Trzy czwarte (75%) respondentów powiedziało, że chce pracować dla firmy zaangażowanej w społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). Poproszeni o wskazanie najważniejszych wartości w tym obszarze, 97% wybrało prawa człowieka, podczas gdy troska o środowisko i odpowiedzialność ekonomiczna zostały podkreślone przez odpowiednio 96% i 94% respondentów.

Elastyczne warunki pracy

Miliony pracowników po raz pierwszy pracowały z domu podczas pandemii COVID-19. Nasza ankieta sugeruje, że większość z nich chciałaby, by zostało tak na stałe. Znacznie więcej niż połowa respondentów (59%) twierdzi, że chce pracować całkowicie lub częściowo zdalnie. Kobiety wydają się cenić elastyczne warunki pracy bardziej niż mężczyźni – 65% z nich powiedziało, że woli pracować z domu w wybrane dni tygodnia lub przez cały czas, w porównaniu do 53% mężczyzn.

W jaki sposób kandydaci chcieliby podzielić swój czas pomiędzy dom a biuro? Najbardziej popularna opcja to trzy dni w biurze i dwa dni w domu – wybierana przez 36% respondentów. Mniej więcej co piąty (19%) ankietowany chciałby pracować z domu co najmniej cztery dni w tygodniu, podczas gdy zaledwie 10% podoba się pomysł spędzania w domu tylko jednego dnia w tygodniu.

Popularność zdalnej pracy nie powinna przesłaniać faktu, że wielu pracowników lubi pracować w biurze. Ich kluczową motywacją jest możliwość kontaktu z ludźmi: 60% respondentów podkreśla zalety nieformalnych spotkań ze współpracownikami, podczas gdy 50% docenia więzi społeczne i chwile relaksu, które są możliwe tylko w biurze.

Zespoły pracujące w biurach mogą także skorzystać z większego zaangażowania pracowników. Więcej niż czterech na dziesięciu respondentów (41%) podkreśla znaczenie spotkań twarzą w twarz, podczas gdy 39% czuje, że w przypadku pracy stacjonarnej ich zaangażowanie utrzymuje się na wyższym poziomie.

Zdobądź pracę marzeń

Jeśli planujesz znalezienie wymarzonej pracy, Michael Page może Ci pomóc. Rozpocznij poszukiwanie już dzisiaj, sprawdzając nasze oferty pracy. A jeśli jesteś pracodawcą, który pragnie zatrudnić najlepsze talenty w swojej branży i lokalizacji, już dziś skontaktuj się z jednym z naszych wyspecjalizowanych rekruterów.

Chcesz zatrudnić pracowników?

Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych? 

Skontaktuj się z nami

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej
Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.