Umiejętności miękkie są uniwersalne, dlatego są bardzo przydatne na różnych stanowiskach pracy. Zdobywanie ich pozwala poszerzyć możliwości zawodowe i jest dobrze postrzegane przez potencjalnych pracodawców. Poniżej prezentujemy skuteczne sposoby rozwijania umiejętności uniwersalnych, które mogą mieć kluczowy wpływ na rozwój kariery.Umiejętności komunikacyjneKomunikatywność to umiejętność wyrażania myśli i pomysłów w taki sposób, aby inni rozumieli, co chcemy im przekazać. Do kluczowych umiejętności komunikacyjnych należą:• efektywne przemawianie i zwięzłe pisanie;• uważne słuchanie oraz zapewnianie informacji zwrotnej;• jasne wyrażanie myśli i uczuć;• negocjowanie i przekonywanie innych do swoich racji;• osiąganie porozumienia.Umiejętności przywódczeSkuteczne przywództwo i zarządzanie ludźmi to umiejętność kierowania i motywowania innych do osiągania celów indywidualnych, zespołowych i firmowych. Zdobywanie uniwersalnych umiejętności w tym zakresie polega na:• zarządzaniu zespołem i umiejętnym podziale obowiązków;• planowaniu i koordynowaniu zadań;• rozwiązywaniu problemów i zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi;• podejmowaniu decyzji i ich realizacji;• motywowaniu i szkoleniu innych.Umiejętności analityczne i strategiczneZdolność planowania, prowadzenia researchu i wyciągania wniosków jest przydatna, jeśli chcemy osiągnąć konkretne cele. Wśród umiejętności, które to ułatwiają, można wymienić:• właściwą identyfikację potrzeb i dostępnych zasobów;• wyznaczanie celów i określanie kierunków działań;• gromadzenie istotnych informacji i ocenę wyników;• prognozowanie, przewidywanie i monitorowanie sytuacji;• analizowanie, interpretację i upowszechnianie informacji.Umiejętności interpersonalnePraca zespołowa wymaga posiadania określonych umiejętności, które przyczyniają się do osiągania wspólnych celów przez wszystkich członków zespołu. Wśród takich kwalifikacji można wymienić:• budowanie zaufania i dzielenie odpowiedzialności;• wspieranie i zachęcanie innych do kreatywności;• dążenie do porozumienia i szanowanie opinii innych;• negocjowanie i przekonywanie;• dopasowanie stylu komunikacji do sytuacji.Umiejętność zarządzania sobąSamodyscyplina jest niezbędna w osiąganiu wszelkich celów zawodowych. Przydatne w tym względzie będą następujące umiejętności:• zarządzanie czasem i określanie priorytetów;• wyznaczanie celów, przestrzeganie terminów i rozwiązywanie problemów;• praca pod presją czasu i przejmowanie odpowiedzialności;• dbanie o dobre relacje z innymi;• obiektywna ocena własnej pracy• podejmowanie decyzji.Zarządzanie karierą5 kroków do równowagi między pracą a życiem osobistymKiedy warto zmienić pracę?Jak profesjonalnie zrezygnować z pracy? więcej... Poszukiwanie pracyKonsultanci Michael Page czekają na twoją aplikacjęSkuteczne sposoby na znalezienie pracyWykorzystaj social media do szukania pracy więcej... CV i list motywacyjnyJak napisać CV, które przyciągnie wzrok rekrutera?Jak stworzyć skuteczny list motywacyjny?10 rad, jak napisać skuteczne CV więcej... Rozmowa kwalifikacyjna5 sposobów na opanowanie stresu przed i w trakcie rozmowy kwalifikacyjnejCzeka cię rozmowa kwalifikacyjna? Przygotuj się!Rozmowa kwalifikacyjna – najczęściej zadawane pytania więcej... Rozwój zawodowyJak dostać awans?Jak otrzymać podwyżkę?Rady dla młodych menedżerów więcej...