Umiejętności miękkie są uniwersalne, dlatego są bardzo przydatne na różnych stanowiskach pracy. Zdobywanie ich pozwala poszerzyć możliwości zawodowe i jest dobrze postrzegane przez potencjalnych pracodawców. Poniżej prezentujemy skuteczne sposoby rozwijania umiejętności uniwersalnych, które mogą mieć kluczowy wpływ na rozwój kariery.

Umiejętności komunikacyjne

Komunikatywność to umiejętność wyrażania myśli i pomysłów w taki sposób, aby inni rozumieli, co chcemy im przekazać. Do kluczowych umiejętności komunikacyjnych należą:
• efektywne przemawianie i zwięzłe pisanie;
• uważne słuchanie oraz zapewnianie informacji zwrotnej;
• jasne wyrażanie myśli i uczuć;
• negocjowanie i przekonywanie innych do swoich racji;
• osiąganie porozumienia.

Umiejętności przywódcze

Skuteczne przywództwo i zarządzanie ludźmi to umiejętność kierowania i motywowania innych do osiągania celów indywidualnych, zespołowych i firmowych. Zdobywanie uniwersalnych umiejętności w tym zakresie polega na:
• zarządzaniu zespołem i umiejętnym podziale obowiązków;
• planowaniu i koordynowaniu zadań;
• rozwiązywaniu problemów i zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi;
• podejmowaniu decyzji i ich realizacji;
• motywowaniu i szkoleniu innych.

Umiejętności analityczne i strategiczne

Zdolność planowania, prowadzenia researchu i wyciągania wniosków jest przydatna, jeśli chcemy osiągnąć konkretne cele. Wśród umiejętności, które to ułatwiają, można wymienić:
• właściwą identyfikację potrzeb i dostępnych zasobów;
• wyznaczanie celów i określanie kierunków działań;
• gromadzenie istotnych informacji i ocenę wyników;
• prognozowanie, przewidywanie i monitorowanie sytuacji;
• analizowanie, interpretację i upowszechnianie informacji.

Umiejętności interpersonalne

Praca zespołowa wymaga posiadania określonych umiejętności, które przyczyniają się do osiągania wspólnych celów przez wszystkich członków zespołu. Wśród takich kwalifikacji można wymienić:
• budowanie zaufania i dzielenie odpowiedzialności;
• wspieranie i zachęcanie innych do kreatywności;
• dążenie do porozumienia i szanowanie opinii innych;
• negocjowanie i przekonywanie;
• dopasowanie stylu komunikacji do sytuacji.

Umiejętność zarządzania sobą

Samodyscyplina jest niezbędna w osiąganiu wszelkich celów zawodowych. Przydatne w tym względzie będą następujące umiejętności:
• zarządzanie czasem i określanie priorytetów;
• wyznaczanie celów, przestrzeganie terminów i rozwiązywanie problemów;
• praca pod presją czasu i przejmowanie odpowiedzialności;
• dbanie o dobre relacje z innymi;
• obiektywna ocena własnej pracy
• podejmowanie decyzji.