Kobieta z mężczyzną patrzą na tablet w biurze z komputerami

Rynek pracy rozwija się dziś bardzo dynamicznie. Wpływają na niego takie czynniki jak zmieniająca się koniunktura ekonomiczna, zmiany w strategiach korporacji, czy coraz większy nacisk na wdrażanie rozwiązań związanych z automatyzacją i wykorzystaniem sztucznej inteligencji. W efekcie możemy zaobserwować na rynku pracy zmniejszającą się ilość ogłoszeń – w Michael Page między latami 2022 a 2023 spadek liczby otwartych rekrutacji wyniósł o 20%, a między 2023 a 2024 – otwarto ich aż 25% mniej.


Kogo szukają pracodawcy?

W ostatnich latach zmieniły się również najbardziej pożądane przez pracodawców kompetencje. Potwierdza to Raport Światowego Forum Ekonomicznego przedstawiający zawody, które na przestrzeni najbliższych pięciu lat będą najbardziej pożądane przez pracodawców. W wyniku transformacji cyfrowej oraz rozwoju sztucznej inteligencji sprawiły, wśród 15 najbardziej pożądanych zawodów, znalazło się aż 11 jest związanych z szeroko pojętą technologią. 
 

Największym zainteresowaniem pracodawców, według prognoz, będą cieszyć się kandydaci wyspecjalizowani w Big Data w obszarze FinOps, a także sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Według Przeglądu Wynagrodzeń Michael Page 2025, wynagrodzenia ekspertów z obszarów Big Data wyniesie od 20 000 do 30 000 PLN brutto miesięcznie na umowie o pracę oraz 170 – 200 PLN za godzinę netto+VAT na kontakcie B2B, natomiast Machine Learning Engineerowie mogą liczyć na płace w przedziale 23 000 – 30 000 PLN miesięcznie.
 

Do najbardziej pożądanych kompetencji, poza tymi związanymi z technologiami informacyjnymi, zaliczono również inżynierię pojazdów autonomicznych, inżynierię środowiskową oraz inżynierię energetyki odnawialnej


Zmieniająca się koniunktura wymusza także likwidację części stanowisk. Najczęściej dotykają one obszarów związanych z obsługą klienta oraz administracji. Kluczowym powodem takich zmian może być postępująca automatyzacja i robotyzacja procesów. Dla przedsiębiorstw wprowadzanie procesów związanych z RPA oraz AI to szansa na obniżenie kosztów. Warto zauważyć, że już dziś prawie połowa (47%) pracowników mówi, że używa jakiejś formy GenAI w pracy, zazwyczaj platform takich jak ChatGPT, Midjourney i Microsoft Copilot – wynika z raportu Michael Page Talent Trends 2025.
 

Rekrutacja w obliczu zmian rynkowych
 

Coraz częściej mówimy o rekrutacji opartej na kompetencjach (merit-based hiring). W odróżnieniu od tradycyjnej rekrutacji, w której uwagę kładzie się na doświadczenie i wykształcenie, w rekrutacji kompetencyjnej nacisk położony jest na ocenie konkretnych umiejętności i zachowań niezbędnych do sukcesu na danym stanowisku. Pracodawcy zwracają uwagę nie tylko na minimalne, niezbędne kwalifikacje formalne, ale także na  osobowość, dopasowanie do zespołu oraz organizacji, a także potencjał do rozwoju i efektywnego wykonywania powierzonych zadań. Rekrutacja taka zwraca również uwagę na umiejętności twarde kandydata. W większości przypadków nie są one jednak kluczowe – wychodzi się z założenia, że niektórych rzeczy Kandydat może się nauczyć podczas dobrze skonstruowanego procesu onboardingu, a także przy wykonywaniu zadań w trakcie wykonywania codziennych obowiązków na danym stanowisku.
 

Zwiększony nacisk na kwestie osobowościowe i dopasowanie do organizacji może prowadzić do wydłużenia czasu trwania procesu rekrutacyjnego. Jednocześnie, do zalet takiego podejścia można zaliczyć mniejszą fluktuację pracowników, co może prowadzić do zwiększenia zadowolenia pracowników z wykonywanych obowiązków, a także do zmniejszenia kosztów podjęcia błędnych decyzji rekrutacyjnych.
 

Jakie kompetencje są kluczowe?


Wraz z postępującym rozwojem, na rynku pracy zmieniają się kompetencje, które grają kluczową rolę podczas procesu zatrudniania nowych pracowników. Duża część z nich, dotyczy kwestii podejścia do obowiązków. Część z nich jest też związana z technologią, co jest naturalną koleją rzeczy przy katalizatorach takich jak duże modele językowe w AI (large language model).
 

Do kluczowych kompetencji zaliczyć możemy myślenie analityczne – pracodawcy doceniają zdolność do analizy sytuacji, zwłaszcza w przypadku bardziej złożonych problemów. Tego typu zdolność uczenia się przez całe życie (lifelong learning) wiąże się z postępem technologicznym, a także elastycznością i zwinnością (agility). Dwie powyższe kompetencje są istotne ze względu na nieustanne zmiany w obecnym środowisku biznesowym. Ciągłe doskonalenie się jest również kluczowe w kontekście zmian technologicznych. W XXI wieku nie wyobrażamy sobie świata bez pakietu biurowego (Office), czy dużych systemów produkcyjnych, dlatego też kompetencje technologiczne, a bardziej obycie w świecie cyfrowym jest bardzo doceniane przez pracodawców. Można do nich również zaliczyć kompetencje związane ze sztuczną inteligencją i analizą danych – w przedsiębiorstwach, zwłaszcza ogromnych, międzynarodowych korporacjach codziennie tworzone są ogromne ilości plików, które w największych firmach można liczyć w miliardach dziennie. Umiejętności związane z AI, takie jak odpowiednie ułożenie promptów, automatyzacja, czy chociażby dobór narzędzi będzie istotny ze względu na umiejętność wykorzystania dostępnych narzędzi, aby zminimalizować ilość powtarzalnej pracy. Jak wynika z badania Michael Page Talent Trends 2025, około 74% ankietowanych używa generatywnej sztucznej inteligencji co najmniej raz w tygodniu, a większość zgłasza pozytywny wpływ na produktywność i jakość pracy. 
 

Poza powyższymi kompetencjami w raportach branżowych wymienia się często też kompetencje takie jak umiejętność inspirowania innych i wywierania pozytywnego wpływu na społeczeństwo, umiejętność odpowiedniego zarządzania talentami (w tym ich identyfikacja i rozwój), myślenie systemowe (pomaga zrozumieć jak działają procesy w różnego typu organizacjach, a następnie podjąć odpowiednie decyzje), a także samoświadomość i motywacja.
 

W jaki sposób warto poszerzać swoje kompetencje i wiedzę?
 

Na to pytanie ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi – poszerzanie wiedzy zawsze powinno być kwestią indywidualną, tak jak potrzeby w tym obszarze. 
 

W interesujących nas twardych obszarach, istotne jest odpowiednie dobranie materiałów szkoleniowych i zrobienie researchu na temat przydatnych szkoleń, kursów lub studiów podyplomowych na danym stanowisku. W przypadku, gdy dane stanowisko posiada ścieżkę certyfikacyjną (na przykład w przypadku technologii związanych z chmurą obliczeniową, zarządzania projektami, czy księgowości – ACCA), warto rozważyć rozwój zgodny z tą ścieżką. Odpowiednie certyfikaty bywają kluczowe dla pracodawców, a często są nawet podstawą do zaproponowania wyższego wynagrodzenia przy ofercie pracy. Warto również śledzić twórców internetowych, którzy za darmo dzielą się wiedzą ekspercką na dane tematy, a także strony branżowe.
 

Niezależnie od rozwijanej umiejętności, niezwykle ważna jest systematyczność, samomotywacja i regularna praktyka nowej umiejętności. Warto również eksperymentować z nowymi umiejętnościami i na własny rachunek szukać rozwiązań. 
 

W kwestii rozwoju w danej dziedzinie – niezwykle ważny jest także networking. Poznawanie ludzi ze środowiska zawodowego i czerpanie od nich najlepszych praktyk to ważny element poszerzania swoich kompetencji. W razie wątpliwości lub ewentualnego zastoju, osoba z doświadczeniem w danym obszarze lub headhunter specjalizujący się w rekrutacjach w wybranej branży z pewnością podzieli się wskazówkami. 
 

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.