Na to, co kandydat powinien zamieścić w swoim CV, a czego nie, ma wpływ wiele czynników – od stanowiska i branży, po kraj, w którym mieszka i pracuje. Poprosiliśmy 4245 kandydatów i 619 rekruterów z PageGroup o wskazanie, jakie kluczowe elementy należy zawrzeć w CV, starając się o pracę. Nieco większe doświadczenie, niż to wymagane na danym stanowisku; praca dla znanej firmy lub marki, dołączenie zdjęcia – to tylko niektóre z punktów, które zostały uznane za istotne w większości krajów. Poznaj różnice w wynikach badania uzyskanych na 12 europejskich rynkach. Niektóre z nich mogą Cię zaskoczyć!

Czy CV powinno mieć mniej niż dwie strony?

W krajach Europy Południowej – takich jak Hiszpania, Włochy i Portugalia – gdzie pracodawcy otrzymują setki aplikacji na każde stanowisko, większość rekruterów jest zdania, że CV powinno zamknąć się w maksymalnie dwóch stronach – tak sądzi 92% hiszpańskich i 85% tureckich konsultantów rekrutacyjnych. Opinie te silnie kontrastują ze zdaniem rekruterów niemieckich, dla których zwięzłość CV nie znalazła się nawet na liście dziesięciu priorytetów – tylko 26% konsultantów uznało ją za ważną.

Procent rekruterów, którzy odpowiedzieli „Tak, powinno”:

Wysoki – Włochy: 98%, Hiszpania: 91%, Turcja: 85%
Niski – Niemcy: 26%, Polska: 50%

Czy do CV należy dołączyć fotografię?

Pomimo surowych przepisów dotyczących prywatności, obowiązujących w Niemczech, wszyscy niemieccy rekruterzy oczekują, że kandydat dołączy do swojego CV profesjonalne zdjęcie – 100% z nich uznaje to za istotne. Kolejna na tej liście jest Polska, gdzie podobnie uważa 79% konsultantów. Zdjęcie to świetny sposób, aby spersonalizować swoje CV oraz dać się zauważyć – i zapamiętać – rekruterowi. Jednak w Belgii i we Francji fotografia jest uznawana za dodatek do CV, który ma niewielki wpływ na szanse kandydata starającego się o pracę – jedynie 34% belgijskich konsultantów uważa, że zdjęcie to istotny element aplikacji. We Francji (50%) wynik ten może być związany z wydarzeniami z lat 2010–2011, kiedy to anonimowe CV – nie zawierające zdjęcia, nazwiska ani adresu – zostało użyte do pokazania skali dyskryminacji w miejscu pracy, a następnie – do walki z tym zjawiskiem.

Procent rekruterów, którzy odpowiedzieli „Tak, należy”:

Wysoki – Niemcy: 100%, Polska: 79%
Niski – Belgia: 34%, Francja: 50%

Międzynarodowe doświadczenie: kluczowa przewaga czy mile widziany bonus?

Doświadczenie w pracy za granicą jest ważniejsze dla konsultantów z krajów śródziemnomorskich. Najwyższy wynik został osiągnięty we Włoszech – 91% rekruterów z Półwyspu Apenińskiego przyznało, że jest to jedna z przewag, które najbardziej cenią u kandydatów. Kolejne na liście są: Hiszpania – 83% i Turcja – 80%. Ma to przypuszczalnie związek z rynkiem pracy, na którym trwa intensywna konkurencja pomiędzy kandydatami, a także z dużą liczbą zagranicznych firm, które działają w tych krajach. Na rynkach takich jak Hiszpania wiąże się to również ze znajomością języków obcych, czego międzynarodowe doświadczenie zawodowe – podobnie jak certyfikat językowy – jest niewątpliwym potwierdzeniem. Wiedza, jak najlepiej „sprzedać” swój zagraniczny staż pracy, może być cenną przewagą. Dzięki niej kandydat może udowodnić, że ma wartościowe umiejętności – pod warunkiem, że dobrze do tego podejdzie i zilustruje przykładami. Co więcej, doświadczenie w pracy za granicą oznacza, że pracownik dobrze rozumie różnice kulturowe, co może pozytywnie wpłynąć na jego komunikację z innymi osobami w firmie i pomóc w rozwiązywaniu problemów. Odwrotna sytuacja ma miejsce w Europie Północnej – tylko 26% konsultantów w Belgii i 37% w Holandii twierdzi, że międzynarodowe doświadczenie zawodowe ma istotne znaczenie.

Procent rekruterów, którzy odpowiedzieli „Tak, to ważne”:

Wysoki – Włochy: 91%, Hiszpania 83%, Turcja: 80 %
Niski – Belgia: 26%, Holandia: 37%, Niemcy: 40%

Przerwa w zatrudnieniu krótsza niż 6 miesięcy

W krajach, w których w ciągu ostatniej dekady panowało wysokie bezrobocie, brak luk w CV jest uznawany za zaletę – w największym stopniu we Włoszech, gdzie potwierdza to 50% konsultantów. Druga w kolejności jest Hiszpania, w której z podobnym poglądem zgadza się 31% ankietowanych. Jak najmniej przerw w zatrudnieniu sprawia, że kandydat wydaje się bardziej aktywny, co jest ważną przewagą na konkurencyjnym rynku pracy. Jednak przejściowy brak aktywności zawodowej nie przeszkadza rekruterom z Francji – tylko 4% francuskich konsultantów stwierdziło, że przerwa trwająca krócej niż pół roku ma znaczenie. Podobnego zdania jest 7% rekruterów holenderskich, co może wiązać się z uwarunkowaniami kulturowymi – elastyczność, zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu, „powrót do szkoły” czy wzięcie dłuższego urlopu są akceptowanymi i głęboko zakorzenionymi elementami kultury pracy w tym kraju.

Procent rekruterów, którzy odpowiedzieli „Tak, to ważne”:

Wysoki – Włochy: 50%, Hiszpania 31%
Niskie – Francja: 4%, Holandia: 8%

Czy można nagiąć prawdę w swoim CV?

Holenderscy i belgijscy konsultanci wykazują się dużo większym zrozumieniem niż mieszkańcy innych krajów, odnosząc się do tego, czy kandydat może „podkoloryzować” swoje CV. 44% ankietowanych w Belgii i 43% w Holandii twierdzi, że nie przeszkadza im lekko kreatywne podejście do faktów. Może być zaskoczeniem, że najmniej wyrozumiałym krajem są Włochy – tylko 7% włoskich rekruterów pozwoliłoby kandydatowi na luźniejszą interpretację swojego życiorysu, a cała reszta oczekuje, że CV będzie w 100% zgodne z faktami. Francuzi, z wynikiem 13%, są niemal równie wymagający.

Procent rekruterów, którzy odpowiedzieli „Tak, można”:

Wysoki –  Belgia: 44%, Holandia: 43%
Niski – Włochy: 7%, Francja: 13%

Na ile osobiste powinno być CV?

74% konsultantów z Holandii uważa, że warto zamieścić w CV garść informacji na temat osobistych zainteresowań. To samo tyczy się Portugalii (68%) i Niemiec (64%). Podzielenie się przez kandydata takimi szczegółami pozwala rekruterowi lepiej poznać jego osobowość jeszcze przed rozmową, a także pomaga „namierzyć” osoby, które będą dobrze pasować do kultury firmy. Nie ma to takiego znaczenia w Hiszpanii i we Francji, gdzie odpowiednio tylko 26% i 28% konsultantów twierdzi, że osobiste zainteresowania kandydata są dla nich istotnym elementem CV.

Czy kandydat powinien opisać w CV osobistą motywację do podjęcia pracy na danym stanowisku? 90% holenderskich i 78% belgijskich rekruterów uważa, że jak najbardziej.

Taka informacja pozwala przyszłemu pracownikowi na zaprezentowanie swojego prawdziwego „ja”, a w połączeniu z opisem pozazawodowych zainteresowań sprawia, że jego CV ma większą szansę na sukces. Nie jest tak jednak we wszystkich krajach. W Hiszpanii jedynie co piąty konsultant uważa, że zawarcie w CV osobistej motywacji jest istotne. Może mieć to związek z faktem, że na tym rynku rekruterzy otrzymują setki CV, ich selekcja powinna być zatem uproszczona. Motywacja jest natomiast ważna już podczas rozmowy.

Procent rekruterów, którzy odpowiedzieli „Tak, napisz o swoich zainteresowaniach”:

Wysoki – Holandia: 74%, Portugalia: 68%, Niemcy: 64%
Niski – Hiszpania 26%, Francja 28%

Procent rekruterów, którzy odpowiedzieli „Tak, napisz o swojej osobistej motywacji”:

Wysoki – Holandia: 90%, Belgia: 78%
Niski – Hiszpania 18%, Francja 51%

 

Twoje CV jest już gotowe? Aplikuj na nasze oferty pracy.

Chcesz zwiększyć swoją szansę na sukces, budując osobistą markę w internecie? Przeczytaj nasz Krótki poradnik zarządzania swoją obecnością w sieci.

Szukasz pracy?

Sprawdź najlepsze oferty pracy na naszej stronie internetowej.

Aplikuj teraz

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej
Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.