Zadawanie właściwych pytań pokazuje rekruterowi, że zależy ci na tej pracy. To także dobry sposób, by dowiedzieć się, co planuje firma – dzięki temu możesz zobaczyć, jak wpisujesz się w te plany. Oto 7 pytań, które pozwolą ci się wyróżnić.
1. Co oznacza “sukces” na tym stanowisku?
Jako pracownik jesteś inwestycją dla firmy, która będzie oczekiwać od ciebie, że w zamian za swoje wynagrodzenie wygenerujesz dla niej zysk. Jednym ze sposobów zmierzenia twojego sukcesu w tej roli są wskaźniki efektywności – i spytanie o nie jest świetnym sposobem, by pokazać, że chcesz wykazać się na nowym stanowisku.
2. Czy dobrze pasuję do firmy?
Jeśli spytasz rekrutera o jego subiektywną opinię, pokażesz, że jesteś otwarty na konstruktywną krytykę – szczególnie, że osoba przeprowadzająca rozmowę jest bardzo często twoim przyszłym bezpośrednim przełożonym. Wiedząc, co o tobie sądzi, łatwiej zbudujesz relację, a także pokażesz, że traktujesz swoją pracę serio.
3. Z jakimi wyzwaniami spotkał się mój poprzednik?
Możesz bać się tego pytania, ale warto poznać na nie odpowiedź. Otwarta i bezpośrednia komunikacja jest dobrym znakiem, natomiast omijanie tematu przez rekrutera powinno sprawić, że zapali ci się w głowie czerwona lampka.
Chodzi tu zarówno o to, byś dobrze poznał firmę, ale też o to, by rekruter poznał ciebie – rozsądni kandydaci chcą bowiem wiedzieć, jakie są wyzwania na danym stanowisku.
4. Czego brakowało osobie, która była poprzednio zatrudniona na tym stanowisku?
Pokaż, że umiesz radzić sobie z problemami, zanim się pojawią. Odpowiedź może rzucić światło na to, dlaczego dane stanowisko jest wolne, a także dać ci wskazówki niezbędne do osiągnięcia sukcesu.
Sprzedajesz się jako potencjalny pracownik, pokaż zatem, że jesteś graczem zespołowym i pragniesz, by twoi koledzy osiągali takie same sukcesy jak ty.
5. Czy ma Pan/i jakieś wątpliwości dotyczące mojego CV?
Pytając, czy w Twoim CV czegoś brakuje, masz szanse zredukować swoje wątpliwości, pokazać, że potrafisz przyjąć konstruktywną krytykę oraz że chcesz stawać się coraz lepszy – to ważne cechy każdego pracownika.
6. Jak stanowisko to rozwinie się w przyszłości?
Pytając, jak stanowisko to rozwinie się w krótkim i średnim okresie pokazujesz, że myślisz perspektywicznie – a tego szukają wszyscy pracodawcy.
Jeśli twoje stanowisko to praca tymczasowa, pokaż swoją wizję na przyszłość, tak żeby pracodawca wiedział, że chciałbyś zostać w firmie. To także szansa, byś mógł przygotować się na swoje następne rekrutacje – wewnętrzne lub w innej firmie.
7. Jaka jest kultura firmy?
Zapytaj o dress code, spotkania integracyjne, lunche, a nawet o to, czy firma uważa się za start-up, czy też za dojrzałą organizację w swojej branży. Te aspekty są ważne w tworzeniu długofalowych relacji, a pytania pokazują, że widzisz się w firmie.
Skorzystaj z tych rad, przygotowując się do swojej kolejnej rozmowy kwalifikacyjnej, aby zrobić wrażenie na rekruterze.
Chcesz wiedzieć więcej? Odwiedź naszą sekcję "Porady dla kandydatów".