Rzeczywistość postrzegamy zmysłami – obserwujemy, przetwarzamy i przeżywamy. Postęp technologiczny na zawsze zmienił sposób, w jaki patrzymy na świat, lecz nowe urządzenia do tworzenia rzeczywistości rozszerzonej (AR – augmented reality) dają konsumentowi jeszcze większą kontrolę. Może on samodzielnie wpływać na to, co widzi, słyszy, a nawet czuje.

Świat cyfrowy jest coraz bardziej namacalny, dzięki czemu rzeczywistość wirtualna zyskuje na wartości. Rośnie zapotrzebowanie na cyfrowe interakcje z ludźmi i przedmiotami w czasie rzeczywistym, co zasadniczo zmienia charakter naszej komunikacji – dzięki technologii, talent i umiejętności będą płynne i natychmiastowo dostępne bez ograniczeń. Wkrótce odczują to wszystkie sektory rynku.

Talent niezależnie od miejsca

Rozwój „rzeczywistości spersonalizowanej” przyczyni się do rozkwitu branż, w których fizyczna obecność pracownika nie ma kluczowego znaczenia. Utalentowani pracownicy, znajdujący się w różnych częściach świata, będą mogli współpracować w czasie rzeczywistym, a ich kooperacja wejdzie na wyższy niż kiedykolwiek poziom dzięki nowym, eksperymentalnym metodom wymiany informacji.

Metody pracy odkryte na nowo

Rozszerzona rzeczywistość umożliwi grywalizację i cyfrową współpracę na niespotykaną dotychczas skalę. Znane już metody pracy trzeba będzie dopasować do dzisiejszych realiów, a zespoły będą musiały nabyć nowe umiejętności, by działać produktywnie i skutecznie komunikować się w nowej, mieszanej rzeczywistości (MR – mixed reality), łączącej elementy świata realnego i wirtualnego.

Jak na razie, w 2018 roku, oprogramowanie i sprzęt do obsługi rozszerzonej rzeczywistości nie jest szczególnie popularny wśród pracowników, lecz zainteresowanie wieloma jego zastosowaniami jest wysokie. Eksperci przewidują, że wspomniane technologie w dużym stopniu wpływać będą na nasze życie codzienne i to na wiele sposobów. Wiele firm i marek już odkrywa moc drzemiącą w rzeczywistości rozszerzonej i urządzeniach ubieralnych, co pozwala im tworzyć spersonalizowane doświadczenia dla pracowników oraz konsumentów.

Im więcej urządzeń nosimy, wszczepiamy czy nawet połykamy, tym więcej danych mogą one zgromadzić. Od czasu wprowadzenia RODO w Europie i podobnych rozporządzeń na całym świecie, firmy koncentrują się na należytym przechowywaniu i przetwarzaniu posiadanych informacji.

Innowacje w AR

Kolejna generacja technologii zwiększających ludzkie możliwości przyczyni się o powstania nowej rzeczywistości w miejscach pracy. Poziom danego ulepszenia będzie regulowany w zależności od potrzeb – jak w przypadku regulacji głośności. Konsumenci będą mogli z kolei przełączać się między rozszerzoną rzeczywistością a pełnowymiarowym zanurzeniem w wirtualnym świecie. Zarówno oni, jak i pracownicy będą łatwo wchodzić w interakcję z wirtualnymi obiektami w realnych przestrzeniach, a termin „rzeczywistość rozszerzona” będzie w najbliższym czasie odmieniany przez wszystkie przypadki.

Demokratyzacja rozszerzonej rzeczywistości

W ostatnim czasie jednym z najlepszych przykładów na to, jak wszechobecna i łatwo dostępna staje się technologia rozszerzonej rzeczywistości, jest stworzona przez Apple platforma ARKit. Umożliwia ona zarówno doświadczonym deweloperom, jak i zwykłym użytkownikom tworzenie aplikacji rozszerzonej rzeczywistości na urządzenia z systemem iOS. To zaprezentowane w sierpniu 2017 roku oprogramowanie zwiastuje nową erę, w której rynek pracy zagospodaruje umiejętności tworzenia aplikacji AR.

Klienci zaczną powszechnie korzystać z rozszerzonej rzeczywistości, będzie ona bowiem wzbogacać ich interakcje z produktami i usługami. Konsumenci przyzwyczaili się do inteligentnych urządzeń, dlatego kolejne funkcjonalności technologii AR będą prawdopodobnie udostępniane wraz z pojawianiem się kolejnych generacji dziś używanego i znanego sprzętu. Dzięki temu firmy unikną konieczności inwestowania w nowe urządzenia, których obsługi trzeba by uczyć się od nowa.

AR – marketing i gry

W 2017 roku, w ramach kampanii promującej nowy produkt, firma M&M’s przekształciła nowojorski Times Square w wielki salon gier AR. Zainteresowani mogli pobrać aplikację Blippar i za jej pomocą zagrać w grę platformową – dzięki rozszerzonej rzeczywistości, sławne billboardy na Times Square przekształciły się w interaktywne ekrany. AR jest coraz powszechniej stosowana w reklamie, co oznacza, że wkrótce może się ona stać codziennością marketingu.

Superżołnierze

Przy użyciu rozszerzonej rzeczywistości armia Stanów Zjednoczonych zapewnia swoim żołnierzom lepszą orientację na polu walki. Taktyczna Rzeczywistość Rozszerzona to nazwa technologii umożliwiającej rejestrowanie pozycji żołnierza i jego współtowarzyszy. Z kolei okular noszony przez wojskowego łączy się bezprzewodowo z tabletem noszonym przy pasie oraz celownikiem optycznym zamontowanym na broni, dzięki czemu przy celowaniu żołnierz widzi w termowizji i poznaje odległość do celu.

Poznaj trendy przyszłości. Jakie są kluczowe trendy, które wpłyną na rynek pracy jutra?