Digitalizacja dotarła do branży procurement. Stąd też coraz więcej ekspertów mówi o procurement 4.0, odnosząc się do rosnącego wpływu sztucznej inteligencji (artificial intelligence – AI), automatyzacji i blockchain na całe przedsiębiorstwo.

Sztuczna inteligencja w procurement 4.0

Sztuczna inteligencja może wesprzeć system do zarządzania wydatkami i uczynić go bardziej wydajnym. Firmy, przed wdrożeniem AI na tym poziomie, muszą jednak najpierw wykonać analizę kosztów i zobowiązań. Ta zmiana obejmuje wprowadzenie e-sourcingu oraz skonfigurowanie rozwiązań typu procure-to-pay. W rezultacie rola technicznego specjalisty ds. zakupów zostaje ograniczona.

Rośnie jednak jego znaczenie strategiczne, ponieważ jest on ważnym elementem digitalizacji firmy. Ta natomiast sprawia, że z jednej strony, koszty maleją przy tym samym nakładzie pracy, z drugiej strony, specjalista ds. procurement ma więcej czasu na strategiczne i taktyczne zadania. Dobry strategiczny specjalista ds. zakupów ostatecznie przyniesie firmie więcej zysku niż jego odpowiednik o technicznym podejściu do pracy”twierdzi Daria Woźniak, Executive Manager zespołu Manufacturing & Supply Chain w Michael Page w Polsce.

Rola technologii blockchain w procurement 4.0

Dla odmiany, blockchain to wciąż nowe terytorium dla większości średniej wielkości firm. Ta technologia przede wszystkim chroni transakcje przed oszustwami w zakresie zarządzania fakturami. Od początku do końca procesu, faktury są weryfikowane zarówno przez dostawców, jak i klientów. Cyberataki lub inne próby oszustwa stają się bezcelowe, ponieważ blockchain, mówiąc najprościej, składa się z informacji podzielonej na zdecentralizowane bloki.

Faktury nie są przechowywane w jednym miejscu, ale poszczególne pakiety informacji są rozlokowane w całej sieci. System chroni zatem przed szpiegostwem, kradzieżą lub nawet awariami technicznymi.

W momencie wdrożenia  tej technologii do firmy, procurement 4.0 jest stawiany w centrum procesu podejmowania decyzji. Rzecz jasna, to także wpływa na opisy stanowisk i wymagania wobec specjalistów.

Nowe oczekiwania wobec strategicznego specjalisty ds. zakupów

Podczas gdy zadania techniczne są zautomatyzowane, odpowiedzialność coraz bardziej kieruje się ku sprawom taktycznym i strategicznym. To właśnie dlatego tak ważne jest, aby kandydaci byli dobrze zaznajomieni ze swoim rynkiem i branżą. Najbardziej istotnym elementem na stanowisku strategicznego specjalisty ds. zakupów jest branżowe doświadczenie zawodowe ze specyficznymi produktami, na wymagających rynkach i w konkretnych sektorach. 

Połączenie wysoko rozwiniętych umiejętności miękkich w zakresie negocjacji handlowych oraz myślenia analitycznego sprawiają, że strategiczny specjalista ds. zakupów staje się tajną bronią organizacji, pomagając jej w osiąganiu najlepszych możliwych kontraktów.

Co więcej, strategiczni specjaliści ds. zakupów powinni wyróżniać się technologicznym podejściem i wykazywać duże zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami. Daria Woźniak upatruje w tym aspekcie również szansę dla kandydatów na wyróżnienie się z tłumu. „Technologia posuwa nas naprzód na każdym poziomie. A specjaliści ds. procurement, jako liderzy cyfryzacji w swoich firmach odgrywają istotną rolę w organizacji. Ludzie z doświadczeniem w zarządzaniu zmianą i ci, którzy już pracowali z nowoczesnymi technologiami, już na starcie mają lepszą pozycję na rynku pracy” – wyjaśnia.

Nie oznacza to, że firmy oczekują, iż kandydaci będą rozumieli technologię na poziomie eksperta IT. Niemniej powinni jednak być zdolni rozpoznać i zrozumieć strategiczny potencjał technologicznych innowacji oraz wiedzieć, w jaki sposób - przy pomocy zespołu IT - zintegrować je z procesami w organizacji.

Firmy w Polsce zauważają, jak istotną rolę odgrywa procurement w biznesie i krok po kroku dostosowują do niego swoje strategie, co daje nowym talentom szansę na obiecującą karierę w tej branży.

Widzisz siebie na takim stanowisku? Szukasz nowych wyzwań jako strategiczny specjalista ds. procurement? Zobacz nasze aktualne oferty pracy i aplikuj już dziś.

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.