W wyniku pandemii miliony pracowników stanęły wobec przymusu dostosowania się do pracy z domu. W zaistniałej sytuacji to naturalne, że w pierwszych dniach i tygodniach kwestie praktyczne stały się pierwszą obawą – zorganizowanie sobie tymczasowego biura w domu, podłączenie do sieci firmowej oraz rozważania, jak epidemia wpłynie na projekty krótko, średnio i długoterminowe. Choć niektórzy zdecydowali się pracować z domu nawet po zniesieniu ograniczeń, dostosowując się do nowych metod pracy i interakcji ze współpracownikami, wiele osób w przyszłości podejmie z pewnością rozważania o tym, jak sprawić, aby praca zdalna stała się zrównoważonym elementem w średnio i długoterminowej perspektywie.
Jednym z obszarów, który zostanie poddany szczególnej rozwadze, będzie zdrowie psychiczne pracowników oraz sposób, w jaki może ono zostać dotknięte przez tak nagłą zmianę warunków pracy. Oczywiście, jest to temat wielopłaszczyznowy i indywidualne warunki będą zróżnicowane, zarówno w pracy jak i poza nią. Z tego też powodu i dla celów tego artykułu, skupimy się wyłącznie na czynnikach pracy, które mogą mieć wpływ na zdrowie psychiczne pracownika i zbadamy sposoby łagodzenia stresu i niepokoju. Oto kilka kluczowych elementów do rozważenia.  

Stwórz sobie możliwie najlepsze środowisko pracy

Nie każdy ma szczęście, aby mieć do dyspozycji własny gabinet do pracy w domu, a nawet Ci, którzy mają, zapewne nie są przyzwyczajeni do spędzania w nim wielu tygodni pracy. Gdy organizujesz sobie biuro w domu po raz pierwszy, zapewne nie będziesz miał wielkiego wyboru w kwestii lokalizacji, zwłaszcza, gdy dzielisz przestrzeń z rodziną lub domownikami, którzy również nieoczekiwanie muszą pracować z domu. Jeśli masz taką możliwość, ustaw swoje stanowisko w miejscu z dużą ilością światła naturalnego i dobrą wentylacją. Łatwo zapomnieć, jak regularna dawka witaminy D pobierana ze światła słonecznego może wpłynąć na nastrój. Jeśli pozostali domownicy również pracują w domu, zastanów się, czy bardziej odpowiada Ci co-workingowe ustawienie, np. przy stole kuchennym, czy też oddzielenie przestrzeni lepiej wpłynie na koncentrację. Być może połączysz metody i będziesz się przenosić do różnych miejsc w ciągu dnia – co może być koniecznością, jeśli masz dzieci. Docelowo chodzi o stworzenie przestrzeni, w której możesz czuć się komfortowo i produktywnie – nawet kilka małych akcentów, takich jak rośliny lub zdjęcia, może znacznie sprzyjać stworzeniu przestrzeni pracy, która będzie przyjazna i ostatecznie pomoże w produktywności.

Zdrowa komunikacja nade wszystko

Jeśli jesteś przyzwyczajony do pracy w biurze, gdzie koledzy są zaledwie kilka metrów dalej, może być trudno dostosować się do sytuacji, w której prowadzenie rozmowy nie jest tak łatwe jak rozmowa przez biurko. Kluczem do tego, aby przekaz informacji w trybie pracy zdalnej dobre funkcjonował, jest jak najczęstsza komunikacja za pośrednictwem różnych mediów. Chociaż wysyłanie maili nadal ma swoje miejsce w wymianie informacji, staraj się zbytnio na nim nie polegać. Jeśli to możliwe, odbierz telefon lub użyj platformy takiej jak Skype lub FaceTime do rozmowy wideo. Interakcja z kolegami w ten sposób pomoże uniknąć samotności lub izolacji, a nierzadko usprawni rozwiązanie danego problemu. Jeśli jesteś menedżerem, nalegaj, aby Twój zespół spotykał się grupowo co najmniej raz dziennie, by wymienić bieżące informacje oraz w celu ustalenia priorytetów i wzbudzenia ducha zespołu.

Wyznacz granice między pracą a życiem domowym

Nawet osoby doświadczone w pracy z domu uznają to za szczególne wyzwanie, gdyż linia między przestrzenią pracy i domu zaciera się. Bez potrzeby martwienia się o dojazd do biura, łatwo wpaść w pułapkę przedłużania godzin pracy lub rozciągania swoich zadań z powodu dekoncentracji. Z tego względu konieczne jest wdrożenie zdrowych granic. Rozwiązania, które warto wziąć pod uwagę to:
  • Ustalenie ścisłych godzin rozpoczęcia i zakończenia dnia - zrób wszystko, aby się ich trzymać.
  • Zadbanie o to, aby przynajmniej raz dziennie wyjść z domu i zażyć ruchu.
  • Robienie sobie regularnych przerw w ciągu dnia, przechodząc do innych pomieszczeń. Nawet 10 minut przerwy na kawę w kuchni może zrobić różnicę.
  • Praca nad „wyłączeniem się” wieczorem. Jeśli to możliwe, unikaj sprawdzania maili i wiadomości.

Nie bój się być szczerym wobec pracodawcy

Jeszcze przed wybuchem epidemii wirusa, zdrowie psychiczne od wielu lat zajmowało ważne miejsce w programie biznesowym, gdy kadra kierownicza dostrzegła znaczenie zadbania o zdrowie psychiczne pracowników. Podczas gdy wszyscy pracodawcy muszą teraz sami przemyśleć, jak dostosować swoją działalność w obliczu ogromnych ograniczeń dotyczących siły roboczej, nie oznacza to, że jako pracownik nie możesz zgłaszać obaw dotyczących Twojej indywidualnej sytuacji. Niezależnie od tego, czy Twoje zapytanie odnosi się do wyzwań związanych z opieką nad dziećmi, poczuciem izolacji, łączności, wyzwań związanych ze sprzętem, czy po prostu uczuciem przytłoczenia, ważne jest, aby zgłaszać swoje obawy swojemu przełożonemu i szukać odpowiedniego wsparcia, dokładnie tak, jak miałoby to miejsce w przypadku pracy w biurze. Jeśli sam jesteś menedżerem, warto zastanowić się nad następującymi kluczowymi elementami dotyczącymi samopoczucia psychicznego personelu:
  • Okazuj empatię przez cały czas
  • Zadawaj właściwe pytania
  • Zdobądź solidną umiejętność słuchania
  • Zrozum ograniczenia każdej osoby
  • Wskaż specjalistyczne wsparcie
     
PageGroup było pierwszą firmą rekrutacyjną, która podpisała zobowiązanie z Time to Change, inicjatywą prowadzoną przez organizacje charytatywne Mind and Rethink Mental Disease. Jesteśmy dumni z tego, że stworzyliśmy skuteczne strategie dotyczące zdrowia psychicznego i zdajemy sobie sprawę z potrzeby większej świadomości. 
Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób możemy pomóc w Twoich potrzebach rekrutacyjnych, już dziś skontaktuj się z biurem Michael Page lub prześlij specyfikację stanowiska, a jeden z naszych konsultantów skontaktuje się z Tobą.
Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.