Jeśli istnieje jedna branża, która przeżyła rozkwit dzięki kryzysowi związanemu z koronawirusem, to jest to branża IT. Kryzys przyspieszył cyfryzację firm w sposób, którego nikt wcześniej nie mógł przewidzieć. Proces, który w normalnych warunkach potrwałby pięć lat, teraz dokonał się w ciągu zaledwie roku. 

Jednym z przykładów jest praca zdalna – nawet najbardziej konserwatywne firmy pracują teraz zdalnie, ponieważ nie mają innego wyboru. To samo dotyczy obecności organizacji w świecie online. 

Nie jest zatem niespodzianką, że potrzeba zatrudnienia utalentowanych specjalistów IT jest nawet większa, niż przed kryzysem. Oto najważniejsze umiejętności, których potrzebuje Twój zespół IT, jeśli chcesz nadążyć za konkurencją, a nawet ją wyprzedzić.  

1.    Łączenie różnych kompetencji

Jednym z najbardziej znaczących trendów w sektorze IT w ostatnich latach było łączenie różnych ról w jedną. Najbardziej znanym przykładem jest powstanie tak zwanego DevOpsa, czyli stanowiska, które łączy programowanie oraz działania operacyjne oraz służące zapewnianiu jakości. Także takie pozycje jak architekt rozwiązań, analityk biznesowy i tester oprogramowania, które niegdyś były jasno określonymi i oddzielnymi stanowiskami, teraz łączą się w jedno. 

2.    Bezpieczeństwo informacji

Ponieważ firmy przeniosły swoje operacje do sieci, a praca zdalna stała się nową normalnością, potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa informacji wzrosła. Bezpieczeństwo informacji jest kluczowym czynnikiem ryzyka w biznesie – od wielkich korporacji po sektor MŚP, co skutkuje wielkim zapotrzebowaniem na specjalistów w tym obszarze. Istnieje na przykład wysoki popyt na Chief Information Officerów. Trzy filary stojące u podstaw zagadnienia bezpieczeństwa danych – korzystanie z nich, przepływ i gromadzenie – wymagają specjalistycznego zestawu umiejętności, które pozwolą na poradzenie sobie z coraz częstszymi zewnętrznymi zagrożeniami związanymi z naruszeniem bezpieczeństwa. 

3.    Ochrona prywatności

Jednym z najpowszechniej występujących naruszeń bezpieczeństwa w miejscu pracy jest przechowywanie danych znacząco dłużej, niż jest to konieczne – choć istnieje wiele powodów, dla których na firmy mogą zostać nałożone znaczące kary. Klienci chcą, by ich dane osobowe były lepiej chronione. Dlatego właśnie wiedza z zakresu ochrony danych i świadomość istotności tego zagadnienia jest teraz niezbędna na wielu stanowiskach w branży technologicznej. 

4.    Obsługa systemów SAP

SAP to jeden z największych w Europie producentów oprogramowania, którego program są używane w niemal każdej branży, czy jest to logistyka, telekomy, sektor automotive, bankowość czy handel. 

5.    Programowanie w Javie

Chociaż Java jest używana już od dawna, wciąż jest jednym z najważniejszych języków programowania. Dane wskazują, że aż 40% programistów na świecie koduje właśnie w tym języku. 

6.    Przetwarzanie w chmurze

Popyt na wykwalifikowanych specjalistów z umiejętnościami w zakresie przetwarzania w chmurze będzie rósł. Potrzebni będą między innymi eksperci w zakresie migracji do chmury i wdrożeń w środowiskach wielochmurowych, specjaliści ds. bezpieczeństwa w chmurze, a także programiści rozwiązań chmurowych. 

7.    Analiza danych

Big data zyskało popularność we wszystkich branżach, pomagając kształtować i komunikować strategie. Od złożonych danych geologicznych, po uczące się systemy sztucznej inteligencji – zestaw zaawansowanych umiejętności związanych z danymi jest niezbędny w każdej firmie, która chce się rozwijać.

8.    Umiejętność pracy z AI

W zależności od branży, w której działa Twoja firma, istnieje popyt na wszystkie umiejętności związane z AI, w szczególności machine learning, data science i data mining. Oczywiście, nie we wszystkich branżach sztuczna inteligencja rozwija się równie szybko. Jednym z sektorów, gdzie panuje na nią prawdziwy boom, jest produkcja przemysłowa, a AI jest motorem rozwoju tak zwanego przemysłu 4.0. Wystarczy wyobrazić sobie na przykład płyn chłodzący, który może wykryć, czy poszczególne elementy maszyny nadają się do wymiany, zanim faktycznie się zepsują. Inną branżą, w której królować zaczyna AI, jest sektor usług, gdzie czatboty przejmują część obowiązków działów obsługi klienta, odpowiadając na najczęściej zadawane pytania. 

9.    Kompleksowe zarządzanie projektami

Idealni kierownicy projektu w branży IT potrafią połączyć zwinne (agile) podejście do zarządzania projektami z podejściem klasycznym. Szczególnie większe projekty nie mogą być realizowane wyłącznie w oparciu zwinną optykę. Z drugiej strony, wielką zaletą zwinnego podejścia jest fakt, że otrzymujesz natychmiastową informację zwrotną. 

Chcesz zatrudnić pracowników?

Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych? 

Skontaktuj się z nami

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej
Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.