Istnieje niewiele zawodów, które są tak istotne w biznesie jak stanowiska sprzedażowe. Sektor czeka czas wielkich możliwości oraz wielkiego ryzyka. Jak wyjaśnia Katarzyna Filas, Senior Manager w Michael Page, „W sprzedaży pewna jest jedna rzecz – ludzie, którzy korzystają z możliwości dostępnych w nowym cyfrowym środowisku. Zarówno liderzy, jak i kluczowi specjaliści mają przed sobą bardzo ciekawą, pełną zwrotów akcji podróż.”

W tym artykule Michael Page prezentuje sześć trendów dla polskich zespołów sprzedażowych na najbliższe trzy lata – czynniki napędzające wzrost i porady dla kandydatów, które pomogą im zamienić swój potencjał w talent przyszłości.

Czynniki zmiany w sprzedaży

Oferty pracy dla menedżerów sprzedaży, szefów rozwoju biznesu i CXO królują na dzisiejszych listach z ofertami pracy. Ale czego specjaliści ds. sprzedaży powinni poszukiwać na danym stanowisku i w jaki sposób mogą wykorzystać gorące trendy, by wyróżnić się z tłumu? Jakikolwiek kierunek wybierzesz, sprzedaż pozostaje trampoliną, dzięki której możesz przenieść swoją karierę na wyższy poziom.

  1. Apetyt na ryzyko  
  2. Zarządzaj relacjami, rozwiązuj problemy
  3. Opowiadaj wspaniałe historie i bądź kreatywny
  4. Bądź mobilny i skupiaj się na nauce
  5. Zaangażowanie
  6. Bądź częścią zmiany
     

1. Apetyt na ryzyko 

Wraz z rozkwitem start-up’ów w Europie, pojawiły się nowe możliwości dla specjalistów ds. sprzedaży, którzy wierzą w model rozwoju biznesu i mają chęć rozwijania swoich karier. „W Polsce niektórzy ludzie uważają za naprawdę atrakcyjne pracowanie dla marki, która szybko się rozwija” – mówi Katarzyna Filas, Senior Manager w Michael Page. „W tym samym czasie, nie tak wielu ludzi ma ów ‘apetyt na ryzyko’. Ci, którzy go mają, wyróżniają się.”

Podczas gdy ich CV są dobrze przygotowane, niektórzy spośród tych świetnych kandydatów sprzedażowych preferują bezpieczeństwo, jakie daje im duża marka i zaplanowany przebieg ścieżki kariery. „Jednak niektórzy ludzie naprawdę biorą na siebie ryzyko we właściwym czasie, dołączając do marki wtedy, kiedy się rozwija, a następnie będąc świadkiem całej jej drogi do sukcesu. Rzecz jasna, istnieje ogromny potencjał wzrostu – tak więc jest to ryzyko dobrze skalkulowane.”

2. Zarządzaj relacjami, rozwiązuj problemy

Przeprowadzone dla Aon Hewitt przez Ronaka Marolię badanie dotyczące skuteczności działów sprzedaży pokazuje, że jeśli chodzi o zestaw umiejętności, specjaliści ds. sprzedaży potrzebują tradycyjnych cech charakteru oraz chęci uczenia się nowych narzędzi. „Podstawowe umiejętności pozostają niezmienione – muszą to być świetni sprzedawcy posiadający umiejętność przekonywania klientów. To się nie zmieniło” – mówi Katarzyna Filas, Senior Manager w Michael Page. W jej opinii będzie mniej stanowisk w sprzedaży dla osób, którzy tylko starają się sprzedać produkt lub usługę, a nie budują opartej na zaufaniu relacji. „Ludzie, którzy potrafią budować relacje, którzy rozumieją problemy klienta i umieją je rozwiązywać za pomocą produktu, który sprzedają, będą bardzo poszukiwani w najbliższej przyszłości” – wyjaśnia.  

3. Opowiadaj wspaniałe historie i bądź kreatywny

„Pracuję z osobami młodszymi lub z krótszym stażem pracy” – wyjaśnia Katarzyna Filas, Senior Manager w Michael Page – „moja rada dla nich to stać się najlepszym słuchaczem na świecie i świetnie zarządzać czasem. Ponieważ stanowiska w sprzedaży łączą rozwój biznesu i marketing, umiejętność opowiedzenia dobrej historii jest jednym z kluczy do sukcesu” – dodaje.

Jak wyjaśnia Bryan Goh, współzałożyciel start-upowej aplikacji podróżniczej Native, niektóre produkty wymagają otwartości na ryzyko i świeżości spojrzenia. „Ludzie, którzy odnoszą prawdziwe sukcesy w naszej firmie, to ci, którzy są bardziej kreatywni – ci naprawdę dobrzy przychodzą do nas z bardzo interesującymi pomysłami. Niektóre z nich mogą być mniej skuteczne, ale chodzi o to, by iść do przodu i próbować.”

4. Bądź mobilny i skupiaj się na nauce

W międzynarodowej firmie, kariera w sprzedaży oferuje bogate możliwości dla ludzi pragnących poszerzyć swoje geograficzne horyzonty i nauczyć się czegoś na temat innych kultur. „Chodzi o mobilność związaną z odwiedzaniem nowych miejsc – umiejętność zaadaptowania się do nowej kultury. I upewnienie się, że dobrze rozumie się swoją grupę docelową, zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną” – wyjaśnia Anna Campagna z Heinekena.

W biznesie, sprzedawcy powinni być otwarci. „Kiedy ludzie przestają pracować i zaczynają się socjalizować oraz dobrze bawić, ważne jest, by mieli prawdziwą pasję” – mówi. Jeśli nie masz pasji do swojego produktu oraz tego, jak działa on na ludzi, oznacza to, że nie jesteś dobrze dopasowany do tej pracy i jej wykonywanie będzie dla ciebie trudne.”

Do góry ↑

5. Zaangażowanie

Podczas gdy specjaliści ds. sprzedaży są zazwyczaj zachęcani do „domykania” transakcji, nową mantrą dla profesjonalistów w tym obszarze jest konieczność nawiązywania relacji z klientem. „Sprzedawca jest obecnie - konsultantem” – mówi Katarzyna Filas, Senior Manager w Michael Page.

Wysoko rozwinięte umiejętności słuchania i otwartość umysłu są krytyczne w tym nowym paradygmacie. „Musisz być kimś, kto ma wiele opartych na danych punktów styku z klientem.”

6. Bądź częścią zmiany

Zgodnie ze słowami Anny Campingi, umiejętności, które są istotne dla kariery w sprzedaży w erze digitalizacji, są związane z wysoką energią i chęcią „rzucenia się na głęboką wodę”. „Myślę, że ludzie, którzy mają najlepsze wyniki, to ludzie, którzy wyróżniają się ciekawością, pasją i zdolnością do uczenia się  – ludzie, którzy z niecierpliwością oczekują na zmianę, zamiast tylko się do niej dostosowywać. Myślę, że to niezwykle istotne.”

Jeśli jesteś zainteresowany pracą w obszarze sprzedaży, kliknij tutaj. Jeśli chcesz zarejestrować się w MyPage, gdzie możesz otrzymywać alerty o nowych stanowiskach bezpośrednio na twoją skrzynkę mailową, aktywować aplikowanie za pomocą jednego kliknięcia i otrzymywać raporty o wynagrodzeniach, kliknij tutaj.

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.