Pandemia miała ogromny wpływ na rynek pracy, gospodarkę i otaczającą rzeczywistość. Większość z nas zaczęła pracować zdalnie, a część pracowników po raz pierwszy w życiu sprawdziła, jak wygląda wykonywanie obowiązków z domu. Wiele firm z najbardziej dotkniętych pandemią branż, jak np. gastronomicznej, czy turystycznej zostało zamkniętych, a działalność innych jest wciąż zawieszona lub ograniczona. Kryzys odbił się również na branży rekrutacji. Choć w II kwartale 2021 r. odnotowaliśmy na rynku spowolnienie, to jednak procesy rekrutacyjne nie zostały całkowicie wstrzymane, a kandydaci nie przestali myśleć o swojej karierze i przyszłości zawodowej.  

Między 18 stycznia, a 16 marca 2021 r. przeprowadziliśmy ankietę wśród ponad 6100 specjalistów poszukających pracy za pośrednictwem firmy Michael Page. Celem naszego badania było sprawdzenie, co kandydaci myślą o swoich kompetencjach, szkoleniach i rozwoju zawodowym. Chcieliśmy zweryfikować również ich opinie o tym, jakich umiejętności miękkich szukają pracodawcy wśród pracowników w 2021 r.  

Wyniki ankiet mogą okazać się zaskakujące.  

Kandydaci wysoko oceniają swoje umiejętności zawodowe 

Respondenci, którzy wzięli udział w ankiecie Michael Page zostali zapytani o to, czy dysponują umiejętnościami odpowiadającymi potrzebom współczesnego rynku pracy. 91% twierdzi, że posiada niezbędne kwalifikacje.  

Okazuje się, że kandydaci bardzo poważnie podchodzą do kwestii rozwoju zawodowego i szkoleń, niezależnie od panującej aktualnie sytuacji na świecie. Zgodnie z wynikami ankiety Michael Page, od początku pandemii 41% respondentów kontynuowało zwyczaj uczestniczenia w webinariach, a 50% nieprzerwanie realizowało kursy szkoleniowe. Takie aktywności kandydaci podejmowali również przed pandemią.  

Okres pandemiczny do udziału w webinariach przekonał 21% respondentów, a 13% zapisało się w tym czasie na szkolenia. 38% kandydatów nie uczestniczyło w żadnych szkoleniach czy webinariach w tym okresie. 

 

Pobierz infografikę

Zdobywaj i doskonal umiejętności cenne dziś i w przyszłości 

Ankietowani, którzy poszukują pracy za pośrednictwem Michael Page, zostali również zapytani o to, co skłania ich do uczestniczenia w kursach i szkoleniach. 64% odpowiedziało, że przede wszystkim chce doskonalić swoje umiejętności. 53% czuje potrzebę zdobycia nowych kompetencji wymaganych na aktualnym stanowisku, a 37% chciałoby lepiej przygotować się do objęcia nowego stanowiska w przyszłości. Odpowiedzi ankietowanych sugerują ponadto, że obecnie wielu z nich jest zadowolonych z pracy w swojej branży, a tylko 21% kandydatów zdobywa nowe kompetencje spoza obecnego sektora zawodowego, co może sugerować potencjalną chęć zmiany ścieżki kariery.  

31% kandydatów, którzy w procesie poszukiwania pracy korzystają ze wsparcia Michael Page przyznało, że czas pandemii wykorzystali na zgłębianie wiedzy z dziedzin, którymi się interesują, lecz nie są one związane z ich specjalizacją. Możemy przypuszczać, że pozwoliło im to poszerzyć własne horyzonty, co będzie dodatkowym atutem w procesie rekrutacyjnym. 12% ankietowanych potwierdziło, że zdobyło nowe umiejętności niezwiązane z ich stanowiskiem. To pokazuje, że niektórzy kandydaci starają się zbudować wszechstronny profil zawodowy na rynku pracy. Zaledwie 15% respondentów skupiło się na kursach zakończonych egzaminami i certyfikatami w obszarze aktualnego zatrudnienia. 

Czy warto chwalić się rozwojem zawodowym? 

Większość kandydatów zazwyczaj chętnie dzieli się informacjami o swoim rozwoju zawodowym. Takie aktualności – zgodnie z wynikami badań – ankietowani umieszczają najczęściej w CV (51%) lub w mediach społecznościowych (30%). Co zaskakujące, 26% ankietowanych przyznało jednak, że w ogóle nie informuje innych o swoich sukcesach rozwojowych.  

17% respondentów poinformowało swojego menedżera o zdobyciu nowych kompetencji, a co dziesiąty (10%) podzielił się tą informacją z działem HR. Dlaczego podejście do tej kwestii jest tak zróżnicowane? Może to wynikać z faktu, że do podjęcia nowego kursu lub szkolenia determinuje kandydatów świadomość braków pewnych kompetencji, które oczekiwane są na zajmowanym obecnie stanowisku. W Michael Page pomagamy przedsiębiorcom zidentyfikować osoby dysponujące poszukiwanymi umiejętnościami i potrafimy skutecznie przyciągnąć je do organizacji.  

81% kandydatów aplikujących na nowe stanowiska za pośrednictwem Michael Page przyznało, że zastanawiali się nad swoją karierą i wówczas zdali sobie sprawę z braków kompetencyjnych. Jednocześnie, 39% respondentów oznajmiło, że podnieśli swoje kwalifikacje po tym, jak porównali je z oczekiwaniami stawianymi na rynku.  

To pokazuje, że obecnie kandydaci potrafią realnie ocenić swoją wartość zawodową. Co ważne, większość ankietowanych jest przekonana, że dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do odniesienia sukcesu. Gdy zapytaliśmy respondentów o to, w jaki sposób ich poprzedni menedżerowie odnosili się do tematu szkoleń, okazało się, że tylko w przypadku 30% przełożeni zalecali regularne korzystanie z kursów. Natomiast tylko od 9% kandydatów oczekiwano uczestniczenia w szkoleniach raz lub dwa razy w roku.  

Okazuje się, że 44% menedżerów w ogóle nie poruszało tematu szkoleń w miejscu pracy, a 17% uważało je za opcjonalne. Wyniki ankiet Michael Page są świadectwem indywidualnego zaangażowania i dużej chęci kandydatów do nauki nowych kompetencji i potencjalnych zmian zawodowych.  

W jaki sposób zdobywamy wiedzę? 

Dla kandydatów uczestniczących w kursach i webinariach, kluczową rolę odgrywa jakość szkoleń. Renoma instytucji organizującej szkolenia jest bardzo ważna dla 44% ankietowanych i dość ważna dla 34% respondentów. Tylko 18% z nich stwierdziło, że treść kursu jest istotniejsza niż renoma organizatora szkolenia.  

Chcieliśmy dowiedzieć się również, w jaki sposób osoby szukające pracy za pośrednictwem Michael Page zdobywają wiedzę. Podzieliliśmy nasze pytanie na trzy części dotyczące umiejętności technologicznych, społecznych i poznawczych, a następnie zapytaliśmy respondentów, w jaki sposób chcieliby odbywać szkolenia.  

 

Pobierz infografikę

 

Większość kandydatów najlepiej ocenia szkolenia zdalne, organizowane podczas sesji na żywo. 29% chciałoby uczestniczyć w ten sposób w szkoleniach dotyczących umiejętności technologicznych, a po 26% - w treningu umiejętności społecznych i w szkoleniach z zakresu umiejętności poznawczych. Szkolenia stacjonarne były drugą, najbardziej preferowaną opcją poszerzania kompetencji. Co czwarty respondent chciałby uczestniczyć w ten sposób w szkoleniach dotyczących umiejętności społecznych (25%), a co piąty – w szkoleniach poświęconych umiejętnościom technologicznym (20%) i poznawczym (20%).  

Średnio 17% kandydatów oczekuje od trenera profesjonalnej opinii zwrotnej. Badani zwrócili uwagę na to, że w tym przypadku osobisty kontakt jest bardzo ważnym elementem, gdyż pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań obydwu stron.  

Zapytaliśmy również kandydatów o to, jakich kompetencji miękkich – ich zdaniem - szukają potencjalni pracodawcy. Najczęściej wskazywaną odpowiedzią, wg 56% ankietowanych, jest umiejętność znajdowania rozwiązań/ rozwiązywanie problemów.   

Na drugim miejscu uplasowała się umiejętność pracy w zespole (49%), a następnie umiejętność komunikacji, którą wskazało 46% ankietowanych. Według kandydatów potencjalni pracodawcy szukają do swoich organizacji osób z umiejętnościami komunikacyjnymi, które potrafią efektywnie pracować w zespole i z łatwością rozwiązują problemy. Czy to profil kandydata, którego potrzebujesz w swoim zespole?  

Jeśli chcesz porozmawiać z jednym z naszych konsultantów na temat tego, jak w Michael Page możemy pomóc Ci w zidentyfikowaniu odpowiednich talentów do Twojej firmy lub chcesz dowiedzieć się więcej o wynikach naszej najnowszej ankiety, już dziś skontaktuj się z nami. 
 

Już dziś skontaktuj się z nami!

Chcesz zatrudnić pracowników?

Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych? 

Skontaktuj się z nami

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej
Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.