Michael Page Poland Logo

Język

  • English

Main menu

  • Home
  • Kandydat+

    Poszukiwanie pracy

    • Poszukiwanie pracy
    • Poszukiwanie pracy
    • Wyślij CV
    • Proces Rekrutacyjny

    Porady dla kandydatów

    • Szukanie pracy
    • Poszukiwanie pracy
    • CV i social media
    • Rozmowa kwalifikacyjna
    • Rozwój i awans
    • Zmiana pracy
    • Work-Life-Balance

    Kariera w PageGroup

    • Praca w Polsce
    • Praca w Polsce
    • Praca w Barcelonie

    Szukaj ofert

  • Pracodawca+

    Kontakt

    • Rekrutuj z Michael Page
    • Rekrutuj z Michael Page
    • Twój Partner rekrutacyjny

    Porady dla pracodawców

    • Rekrutacja i selekcja
    • Przeglądy Wynagrodzeń
    • Rekrutacja i selekcja
    • Rozwój i retencja
    • Budowanie zaangażowania
    • Nasze usługi

    Nasze specjalizacje

    • Nasze specjalizacje
    • Banking & Financial Services
    • Digital & e-Commerce
    • Engineering
    • Finance & Accounting
    • Handel detaliczny
    • Healthcare & Life Sciences
    • Human Resources
    • Information Technology
    • Procurement & Supply Chain
    • Property & Construction
    • Sales & Marketing
    • Shared Services Centres
    • Tax & Legal
  • Artykuły i publikacje+

    Porady dla kandydatów

    • Szukanie pracy
    • Poszukiwanie pracy
    • CV i social media
    • Rozmowa kwalifikacyjna
    • Rozwój i awans
    • Zmiana pracy
    • Work-Life-Balance

    Dla mediów

    • Informacje dla mediów
    • Badania i publikacje
    • Przegląd Wynagrodzeń 2021
    • Trend Watch
    • Trendy Rynkowe
    • E-book: Zdalne prowadzenie procesów rekrutacyjnych

    Porady dla pracodawców

    • Rekrutacja i selekcja
    • Rekrutacja i selekcja
    • Rozwój i retencja
    • Budowanie zaangażowania
    • Nasze usługi

    Specjalizacje

    • Finanse i księgowość
    • Finanse i księgowość
    • Informatyka
    • Marketing i Digital
  • O nas+

    O nas

    • O nas
    • Michael Page
    • Page Executive
    • PageGroup
    • Inwestorzy
    • Top Employer 2021
    • Poznaj nasze centrum usług wspólnych w Barcelonie

    Proces Rekrutacyjny

    • Jak nasz konsultant może pomóc Ci znaleźć pracę?
    • Jak nasz konsultant może pomóc Ci znaleźć pracę?
    • Najczęściej zadawane pytania

    Dołącz do PageGroup

  • Praca w PageGroup+

    Dołącz do PageGroup

    • Poznaj PageGroup
    • Dlaczego my
    • Twoja rola
    • Wykorzystaj swoje umiejętności
    • FAQs
    • Aplikuj Teraz
  • Kontakt+

    Kontakt

    • Kontakt
    • Kontakt
    • Wyślij CV
    • Podziel się opinią
Zaloguj się
Zapisane oferty (0)

Język

  • English
Zapisane oferty (0)
Zaloguj się
Zaloguj się
Search for a job

Jesteś tutaj

Strona główna>Porada>Porady dla pracodawców >Rekrutacja i selekcja >Q4 2020: Kandydaci wykorzystują kryzys, jako możliwość doskonalenia swoich umiejętności

Q4 2020: Kandydaci wykorzystują kryzys, jako możliwość doskonalenia swoich umiejętności

Rewolucja umiejętności związanych z pracą zdalną 

Polscy kandydaci podążają za stwierdzeniem, że „każdy kryzys daje nowe możliwości” i wykorzystują je w rozwoju kariery, szczególnie jeśli chodzi o umiejętności, które pomogą im osiągnąć cele.   

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Michael Page czas lockdownu zmotywował wiele osób do zrewidowania swoich umiejętności i doskonalenia tych, bezpośrednio związanych z ich obecnym stanowiskiem.   

Na co specjaliści ds. rekrutacji powinni zwracać uwagę podczas rozmów kwalifikacyjnych z potencjalnymi pracownikami? Zapytaliśmy polskich kandydatów o to, gdzie zdobyli nowe umiejętności lub gdzie je doskonalili – przy pomocy wewnętrznych narzędzi w firmie lub przy pomocy zewnętrznych narzędzi.    

35,7% respondentów korzystało z narzędzi w firmie, natomiast 31,8% korzystało z narzędzi zewnętrznych, co pokazuje motywację do doskonalenia swoich umiejętności zarówno z pomocą i bez pomocy obecnych pracodawców.    

Zapytaliśmy kandydatów również o powód zdobywania nowych umiejętności. Z badania wynika, że zasadniczo kandydaci chcą polepszyć swoje perspektywy zawodowe (58,9%), być bardziej innowacyjnymi (58,9%), udoskonalić swoje umiejętności, aby dostosować je do nowych zadań i obowiązków (54,8%) lub przygotować się do nowej roli w przyszłości (34,2%).    

Wszystkie powody chęci doskonalenia są bardzo osobiste, co podkreśla, że potencjalni pracownicy są świadomi tego, że rynek pracy jest bardzo konkurencyjny oraz że umiejętności pomogą im wyróżnić się z tłumu. Z ankiety wynika również, że około 32,9% respondentów zdobyło nowe umiejętności w celu ulepszenia obsługi i satysfakcji klienta w obecnej firmie, natomiast 32,9% ankietowanych podniosło swoje kwalifikacje, aby ulepszyć produkty oferowane przez firmę.    

Wideorozmowy i zdalna komunikacja – za dużo czy za mało?     

Ze względu na fakt, że duży odsetek pracowników pracuje zdalnie, w wielu przypadkach już od prawie siedmiu miesięcy, zapytaliśmy respondentów o poziom i powody komunikacji z pracodawcami. Większość ankietowanych (70,1%) odpowiedziała, że liczba zdalnych spotkań w czasie lockdownu jest wystarczająca, natomiast 29,9% miało odmienne zdanie.     

Pokazuje to, że pracownicy cenią sobie wideorozmowy i komunikację z zespołami, ale tylko na odpowiednim poziomie i w konkretnych celach. Na szczęście nasi ankietowani przyznali, że częstotliwość wideokonferencji jest zrównoważona: 58,3% odpowiedziało, że większa liczba spotkań online była związana z monitorowaniem projektów, natomiast około 50,0% wyjaśniło, że tematyka spotkań w dużej mierze dotyczyła reorganizacji metod pracy.    

Ankieta podkreśla również ogromny trud, który zadały sobie firmy i pracownicy, aby praca zdalna stała się dobrze funkcjonującą rzeczywistością poprzez wykorzystanie techniki wideo w celu zarządzania zespołami i współpracownikami (41,7%) oraz, co niezwykle ważne, aby zrekompensować brak kontaktu osobistego (41,7%).     

Organizacja pracy zdalnej – jakie kroki podjęły firmy?   

Większość firm starała się usprawnić niektóre z materialnych aspektów pracy zdalnej, a ponad 67% firm w Polsce wyposażyło pracowników w sprzęt taki jak laptopy, telefony, zestawy słuchawkowe inny sprzęt, dzięki któremu mogli wykonywać swoje zadania.    

Jednak w oczy rzuca się rażąca różnica, jeśli chodzi o inny główny element pracy zdalnej – meble i możliwość pracy w domu w komfortowych warunkach.     

W tej kwestii firmy w Polsce nie spełniły oczekiwań pracowników i tylko 7,5% z nich zapewniło pracownikom stoły, krzesła, podnóżki i tym podobne wyposażenie. Mimo to sytuacja ta może dać myślącym przyszłościowo pracodawcom możliwość zbudowania pozytywnego wizerunku poprzez zaoferowanie potencjalnym pracownikom mebli biurowych i tym samym wyróżnienia się na tle konkurencji.     

Czas wolny i finanse – w jaki sposób pandemia COVID wpłynęła na kandydatów ubiegających się o pracę?   

Pandemia opanowała świat wraz z nadejściem wiosny, a lockdown w większości krajów trwał do czerwca, gdy rozpoczynał się okres wakacyjny. Zaistniała sytuacja sprawiała, że pracownicy i pracodawcy zaczęli zadawać sobie następujące pytanie – jechać na wakacje czy pozostać w domu?     

Zdecydowana większość kandydatów zmieniła swoje wakacyjne plany na lato 2020 (80,9%) i podkreśliła, że sytuacja zakłóciła „normalne” życie. Gdy zapytaliśmy respondentów o powody, to wskazywali zdenerwowanie całą sytuacją, ponieważ większość z nich nie podróżowała ze względu na COVID (56,1%) lub na sytuację w kraju lub w danej destynacji wywołanej pandemią (44,6%).     

20,9% respondentów zmieniło plany wakacyjne z powodów finansowych – z powodu pandemii nie mogli pozwolić sobie na żadne podróże. O dziwo tylko 20,3% respondentów zmieniło plany wakacyjne z powodu potencjalnej kwarantanny po dotarciu na miejsce lub powrocie z wakacji, co mogłoby skutkować pracą zdalną dla zachowania dystansu społecznego. Kandydaci biorący udział w badaniu Michael Page najmniej martwili się kwestiami związanymi z opieką nad dzieckiem – tylko 2,7% z nich podało je jako powód rezygnacji z podróży.     

Wracając do tematu finansów, większość polskich kandydatów (60,1%) wskazała, że pandemia wpłynęła na stan ich finansów w taki czy inny sposób – niewielki odsetek respondentów (2,7%) wskazał, że obecnie zarabia więcej. Jeśli chodzi o powód takiej sytuacji, to 30,9% ankietowanych wskazało, że sytuacja finansowa wynika z obniżenia wynagrodzenia i jest bezpośrednio związana z elastyczną pracą (lub zmniejszonym wymiarem godzin). Wielu kandydatów postanowiło ograniczyć życie towarzyskie, aby poradzić sobie z potencjalnymi problemami w przyszłości i zaczęło bardziej oszczędzać w czasie kryzysu (20,9%).    

Jeśli chciałbyś porozmawiać z jednym z naszych ekspertów na temat wyników ankiety, skontaktuj się z nami tutaj. Nasz zespół wykwalifikowanych rekruterów pomoże Ci zrozumieć, jakie korzyści możesz czerpać z zatrudnienia nowego pracownika w swoim zespole.   

  

Poprzedni artykuł
Procesy rekrutacyjne w oczach kandydatów Michael Page
Czytaj artykuł
Następny artykuł
Co pracownicy w Europie sądzą na temat pracy zdalnej i zdobywania nowych umiejętności?
Czytaj artykuł
Jeśli szukasz pracy, odwiedź sekcję „dla kandydatów”.
CV przesłane w tym formularzu nie będą rozpatrywane.

Rekrutuj z Michael Page

 

Tematy

  • Porady dla kandydatów
  • Porady dla pracodawców
  • Specjalizacje
  • Trendy rynkowe

Popularne artykuły

Popularne artykuły

  • 8 cech prawdziwego lidera
  • Rozmowa kwalifikacyjna – 10 trudnych pytań
  • Jak profesjonalnie zrezygnować z pracy?
  • Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
  • Jak wdrożyć nowego pracownika? 5 kluczowych wskazówek
  • Pytania, które pozwolą sprawdzić kompetencje kandydata
Michael Page Poland Logo
  • Dołącz do nas na FacebookDołącz do nas na Facebook
  • Dołącz do nas na LinkedInDołącz do nas na LinkedIn

Przydatne linki

  • Polityka prywatności
  • Mapa strony
  • Podziel się opinią
  • Polityka plików cookie
  • Regulamin korzystania ze strony
  • Kraj/region

Iso-27001 logo

Nasze specjalizacje

  • Bankowość, Usługi Finansowe i Ubezpieczenia
  • Customer Service
  • Doradztwo strategiczne i konsulting
  • Executive Search
  • Handel Detaliczny i Moda
  • Informatyka
  • Inżynieria i produkcja
  • Księgowość, Audyt, Podatki, Doradztwo i Skarb
  • Logistyka
  • Marketing i Digital
  • Nieruchomości, Budownictwo
  • Opieka Zdrowotna/Life Sciences
  • Prawo
  • Przemysł Naftowy i Wydobywczy
  • Sprzedaż
  • Wsparcie Biura i Biznesu
  • Zakupy i Łańcuch Dostaw
  • Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
 

Centrum pracodawcy

  • Rekrutuj z Michael Page

O Michael Page

  • Informacje dla inwestorów
  • Strona korporacyjna

Michael Page International (Poland) Sp. z o.o. (nr licencji agencji zatrudnienia: 6359), ul. Złota 59, 00-120 Warszawa, NIP: 525-23-45-586, Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XII Wydzial KRS, Nr KRS 0000241698, Kapitał zakładowy: 3.620.000 zł

© Michael Page (2020)