Pandemia COVID-19 przyspieszyła wdrażanie wielu rozwiązań w środowisku pracy, od cyfryzacji do elastycznych godzin pracy, od zdalnej rekrutacji do wirtualnego tworzenia zespołów. Pokazała również, że mimo iż praca zdalna była produktywna w przypadku osób, które czuły, że były w stanie pracować w taki sposób, to nie każdy miał podobne odczucia – w rzeczywistości wiele osób chciało wrócić do swojego miejsca pracy. 

W obliczu takiej sytuacji większość (81.4%) pracodawców zagwarantowała swoim pracownikom jasno określony i bezpieczny powrót do biur, a wielu z nich (58.1%) dało swoim pracownikom wolny wybór dotyczący tego, czy chcą wracać do biur, czy pozostać w domu. 

30.2% kandydatów ubiegających się o pracę zostało poproszonych o to, aby wrócili do biur na 1-4 dni w tygodniu, 2.3% kandydatów zostało poproszonych o to, aby wrócili w pełnym wymiarze godzin, a 9.3% otrzymało różne możliwości dotyczące powrotu. 

Ogólnie rzecz biorąc, 77% kandydatów ubiegających się o pracę miało neutralny lub pozytywny stosunek wobec potencjalnego powrotu do biur, a zaledwie 23.1% respondentów było niezadowolonych, co podkreśla, że ludzie chcą wrócić do „normalności”, nawet jeśli praca zdalna jest możliwa. 

Może to wynikać z faktu, iż 26% obecnie zatrudnionych kandydatów martwiło się o to, czy uda im się utrzymać pracę przez kolejne 6 miesięcy, natomiast więcej, bo 31.2% kandydatów, martwiło się o to, czy uda im się utrzymać stanowisko przez następne 12 miesięcy. Natomiast 35.1% respondentów było przekonanych, że uda im się utrzymać stanowisko przez kolejne 6 miesięcy, a 33.8%, że ich sytuacja zawodowa nie ulegnie zmianie przez kolejne 12 miesięcy. 

Jak ewoluowała komunikacja pomiędzy pracodawcami a pracownikami w czasie pandemii? 

W czasie pandemii pracodawcy musieli komunikować się ze swoimi pracownikami w inny sposób i w innych kwestiach, a to, w niektórych przypadkach, doprowadziło do pojawienia się pewnych wyzwań wśród pracowników. 

Przykładowo, 54.8% kandydatów odpowiedziało, że ich firmy dobrze zorganizowały pracę zdalną, a 41.6% respondentów wyjaśniło, że wskazówki dotyczące nowych praktyk i procesów były zrozumiałe, co oznaczało, że pracownicy nie mieli problemów z przestrzeganiem nowych zasad komunikacji. 

Jednak jeśli chodzi o komunikację w zakresie kondycji finansowej i obecnej rzeczywistości biznesowej, procent zadowolonych pracowników spadł do 31.2%, a 35.1% miało neutralne odczucia – natomiast 33.8% respondentów było niezadowolonych. Liczba ta pokrywa się z odczuciami kandydatów ubiegających się o pracę dotyczącymi komunikacji w firmie w kwestii przyszłości po lockdownie/pandemii. 

W tym przypadku 24.7% respondentów było zadowolonych, 33.8% miało neutralne odczucia, natomiast 41.6% wyraziło swoje niezadowolenie. Taki wynik pokazuje, że firmy mają trudności ze zrozumieniem tego, jak będzie wyglądała przyszłość i z przekazaniem tych informacji pracownikom – oraz to, jak duży wpływ będzie miał obecny kryzys na planowanie krótko-, średnio- i długoterminowe. 

Nasi konsultanci Michael Page przedstawią Ci korzyści, jakie wiążą się z zatrudnieniem do Twojego zespołu nowych talentów. Już dziś skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów, klikając w następujący link.

Chcesz zatrudnić pracowników?

Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych? 

Skontaktuj się z nami

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej
Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.