Szybko zmieniający się krajobraz technologiczny przesuwa granice we wszystkich branżach. Automatyzacja jest obecnie wykorzystywana do wykonywania i usprawniania wielu zadań administracyjnych. Sztuczna inteligencja jest już częścią codziennego życia bardziej niż mogłoby się to wydawać, a robotyka, choć powszechna w produkcji, zaczyna wywierać wpływ na inne sektory.
Prawdopodobnie zdarzyło Ci się nie raz przeczytać nagłówek „roboty przejmują kolejne stanowiska pracy”i trzeba przyznać, że niektóre role stają się być „przestarzałe”w związku z rozwojem technologicznym. Jednak sztuczna inteligencja, automatyzacja i robotyka nie istnieją po to, aby przejąć kontrolę, tylko faktycznie ulepszają to, co i w jaki sposób to robimy. Wpływają pozytywnie na nasza produktywność, zapewniają elastyczność i swobodę pracy, stanowią pomocne narzędzia, które przez ludzi stale będą wykorzystywane i wdrażane.
PageGroup, we współpracy z prognostykami Foresight Factory, przeprowadziło badania mające na celu zbadanie pojawiających się trendów i technologii, które będą kształtować przyszłe miejsca pracy. Na podstawie analizy tych trendów przy współudziale naszych konsultantów ds. rekrutacji, a także ekspertów przewidzieliśmy, jak to może wpływać na umiejętności, doświadczenie i osiągnięcia, które będą wymagane na przyszłych stanowiskach niskiego szczebla, początkujących (entry level jobs) i w CV potencjalnych pracowników.
Wnioski wynikające z naszych badań we współpracy z Foresight Factory są następujące: stanowiska najniższego szczebla oraz stanowiska dla początkujących się nie kończą, lecz po prostu się zmieniają. Technologia uzupełni, usprawni i zredefiniuje istniejące miejsca pracy, ale ich nie zastąpi. Minęły już czasy długich godzin spędzonych przy pracy nad arkuszami kalkulacyjnymi, przetwarzaniem danych i obsługą klienta. Zadania te zostaną usprawnione przez maszyny, co pozwoli pracownikom poświęcić więcej czasu na zadania bardziej złożone, w których niezbędny jest wkład osoby fizycznej. Młodsi pracownicy oprócz pracy z zaawansowanymi technologiami, będą bardziej zaangażowani w zadania związane z planowaniem, raportowaniem i analizą, w związku z czym ich wymagany zestaw umiejętności ulegnie zmianie.
Jakie są zatem kluczowe trendy technologiczne i jak mogą one w przyszłości wpłynąć na umiejętności pracowników na stanowiskach początkujących?  

Trend 1 – Ciągłe samodoskonalenie

Jednym ze sposobów, w jakim technologia zmieni siłę roboczą będzie ewolucja pewnych zestawów umiejętności, które będą tego wymagały. Będą musieli dostosować się do nowego sposobu uczenia się – szybkie przekwalifikowanie się w razie potrzeby - aby dostosować się do ciągle zmieniającego się środowiska pracy.
Wartość wykształcenia pojedynczej jednostki nie będzie już polegała na uzyskaniu wyczerpującej wiedzy o danej specjalności, ale na zdolności do szybkiego uczenia się i nabywania nowych umiejętności. Zdolność do zdobywania nowych umiejętności i szybkość, z jaką można je wykorzystać w pracy, będą kluczowym czynnikiem wpływającym na zdolność do zatrudnienia.
Kształcenie się i nieustanne podnoszenie kwalifikacji będzie towarzyszyć każdemu, kto rozpocznie swoją karierę zawodową w 2030 r. Długi okres nauki przed rozpoczęciem pracy może już nie być normą. Bardziej doceniany będzie tryb przyspieszonej nauki odbywany w przerywanym okresie czasu. Taka nauka pozwala na szybkie zdobycie nowych umiejętności podczas ciągle zmieniającej się technologii, która również przyczynia się do modyfikacji niektórych stanowisk pracy i branż. Technologia nieustannie wpływa, ewoluuje i ulepsza każdy sektor i osoby pracujące z technologią muszą się dostosowywać, ewoluować i rozwijać się razem z nią.
“Oczywiście, ciągłe uczenie się i elastyczność w karierze są bardzo istotne. Miejsca pracy zmieniają się szybko, technologia zaczyna uzupełniać, redefiniować i zastępować wiele istniejących miejsc pracy. Osoby będą musiały zwracać uwagę na potencjalne ścieżki kariery i aktywnie pracować nad rozwojem nowych wymaganych umiejętności. Bieżące proaktywne zarządzanie karierą będzie prawdopodobnie kluczowe dla utrzymania zdolności do zatrudnienia.”
Corinne Mills, coach, autor i MD Personal Career Management

Trend 2 – Sztuczna empatia (emocjonalna sztuczna inteligencja)

Nowe postępy w technologii sztucznej inteligencji wesprą pracowników obsługi klienta w powtarzalnych zadaniach oraz doprowadzą do powstania nowej generacji inteligentnych chatbotów i zautomatyzowanych platform dla konsumentów. W niektórych przypadkach spowoduje to zastąpienie ról na poziomie podstawowym przez sztuczną inteligencję, jednak zawsze będzie istniała potrzeba wkładu ludzkiego. Inteligencja emocjonalna natomiast będzie kluczowym wymogiem i prawdopodobnie stanie się podstawowym oczekiwaniem komercyjnym, czyniąc z niej wysoce cenioną umiejętność.
Zautomatyzowany system reagowania staje się coraz mądrzejszy, a maszyny potrafią reagować z empatią. Systemy te prawdopodobnie będą w stanie obsłużyć podstawowe żądania, ale tam, gdzie ma miejsce bardziej złożona interakcja, będzie musiał wkroczyć człowiek. Uczenie maszynowe ma potencjał, lecz ludzka ingerencja może stać się punktem zróżnicowania dla konsumentów, którzy mogą faworyzować marki, w których istnieje możliwość interakcji z człowiekiem.
Chociaż chatboty już teraz wykazują imponujący poziom wyrafinowania, w rzeczywistości emocjonalna sztuczna inteligencja i chatboty będą używane jednocześnie z ludzkim personelem. Pracownicy będą musieli zrozumieć, w jaki sposób działają te narzędzia, aby wykorzystać je najefektywniej. Znajomość sposobu działania chatbota lub asystenta AI będzie niezbędna dla każdego, kto pracuje na stanowisku obsługi  klienta.

Trend 3 – Ponad ludźmi (Bio-hacking)

Wiemy o istnieniu się implantu mikroczipowego, który umożliwia pracownikom otwieranie drzwi, logowanie się do terminali i płacenie za towary. To prawdopodobnie dopiero początek ulepszeń biologicznych, które umożliwią pracownikom wykonywanie zadań łatwiej, szybciej i lepiej. Czeka nas przyszłość, w której inteligentne implanty, wysokowydajna protetyka i komponenty zwiększające pamięć będą potrzebne, aby pracownicy dotrzymali kroku technologii. Niekoniecznie chodzi o konkurowanie z maszynami i technologią, ale raczej o współpracę z nimi.
Biometryczne urządzenia do noszenia, takie jak Smart Watch, Google Glass 2.0 i technologia monitorująca stan zdrowia, pozwalają spojrzeć w przyszłość, w której technologia zwiększa nasze możliwości działania we wszystkich aspektach naszego życia. Prawdopodobnie sektor ten rozwinie się bardziej, zacznie on wpływać na świat pracy.

Ludzkie umiejętności są i będą niezastąpione

Podczas gdy sztuczna inteligencja, automatyzacja, robotyka i technologie usprawniające pracę człowieka mogą oferować nowe, ekscytujące sposoby rozwijania działalności i zwiększania możliwości, największym atutem każdego pracownika nadal pozostaną umiejętności typowo ludzkie. 
„Niedawno na konferencji poświęconej robotyce stosowanej zapytałem 10 uczonych (wszyscy prowadzący kierunki inżynierii i robotyki), jakie umiejętności osiągną ich studenci, którzy zdobędą stopnie naukowe.
Odpowiedzieli: dociekliwość, kreatywność, ciekawość, elastyczność, wartości ludzkie, praktyczność, proaktywność, motywację, samoświadomość i pasję. Następująca lista jest dość wymagająca, natomiast odpowiada cechom, które są i będą poszukiwane przez większość pracodawców.”
Nicola Strong, psycholog pracy i lekarz medycyny w Strong Enterprises 
Racjonalna ocena, rozumienie różnorodnych scenariuszy, kreatywność i empatyczność to cechy, których maszyny nie mogą powielać ani zastępować. To właśnie taki zestaw umiejętności, stanie się istotny w biznesie i będzie wysoce poszukiwanymi zdolnościami wśród pracowników.

Jeśli potrzebujesz więcej informacji lub chcesz porozmawiać o tym, jak możemy pomóc ci zrealizować twoje potrzeby rekrutacyjne, skontaktuj się z jednym z naszych wyspecjalizowanych konsultantów już dziś.

Jeśli szukasz pracy, odwiedź sekcję „dla kandydatów”.
CV przesłane w tym formularzu nie będą rozpatrywane.

Are you hiring?

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!
Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.